דילוג לתוכן העיקרי

הרכבתו של שם הווי"ה ושם א - לוהים מאותיות מעץ"מתכת וכד'

שאלה

"מה נורא המקום הזה אין זה כי אם בית א - לוהים וכו"'. באמצעות אותיות "מודולריות" (כנ"ל) הורכב והוקבע בקיר בתוך בית - כנסת הפסוק (החסר) הנ"ל, וכן עוד הפסוק מתהלים על קיר אחר :"שויתי י - ה - ו - ה...".1. לגבי "א - לוהים"- האם מותר להשמיט את הקו (שאחרי האות א) ולהוסיף את האות ו אחרי האות ל?
2. לגבי שם הווי"ה - האם יש לשים קו אחרי כל אחת משלוש אותיותיו הראשונות? ס. איך3 עלינו לנהוג אם תארע תקלה כלשהי ואחת מהאותיות של שני השמות האלה תפול ממקומה? ושכמ"ה.

תשובה

לכתחילה אין לנהוג בכיתובים של פסוקים בפרוכות, ובמיוחד שמות הקדושים, כי יש בזה מכשולים הלכתיים רבים. אמנם נצלכם מדובר בכיתוב מודולרי בארון עצמו, וגם מזה יש להימנע לכתחילה. כי כוונתכם שכיתוב זה יהיה קבוע. אלא אם כן היתה לכם החלטה שאם תרצו לשנות את הכיתוב, תנצלו את העובדה שמדובר בכיתוב מודולרי. על כל פנים, בנסיבות שלכם נראה שמותר להחליף את האות שהתקלקלה.
א. האותיות הן מודולריות והן ניתנות להחלפה.
ב. לא קידשתם שם ה'.
ג. עשיתם מקף בין א' לשאר שם השם.
ד. כתבתם שם ה' באות ו'. והיא בלי ו'. ואידך זיל גמור לגבי שאלותיך. עיין תשובה מקיפה שו"ת עטרת פז, חלק ראשון, כרך ב, יורה דעה, סימן יג. תוכל לשמוע הלכה יומית באתר נצח ישראל בעניין זה www.net-sah.org.