דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות

שאלה

שלום לכבוד הרב.
1. בעניין אבקת חלב נוכרי, ראיתי תשובות שלך באתר מלפני 5 שנים שהתרת ואף לכתחילה - האם זו גם דעתך היום? ראיתי בזה גם תשובה של הרב רבינוביץ שהעלה להתיר (ע"פ הרמב"ם) האם זו היתה גם דעת הרב קאפח?
2. בעניין שינוי מנהגים, האם אפשרי לאדם לשנות מנהג אבותיו"עדתו אל מנהגי עדה אחרת? האם יש בזה הבדל לאשכנזי או ספרדי או לתימני? ומה בין בלדי ושאמי? באותו נושא מה דעת הרב לגבי פסיקה ע"פ פוסק אחרון בכל ההלכות - גם שלא התקבל כך להלכה כדוג' ההולכים אחר הגר"א?
3. בעניין פלאטה בשבת, האם אפשרי לשיטתך להחזיר"לשים מאכלים בשבת כשהם יהיו על גבי מעמד? גובהו חשוב? ז"א התבשיל יתחמם מהחום שסביב הפלאטה.
4. בעניין החליטה, האם צלייה על גבי האש " טיגון " חימום בתנור " בישול במרק עונה על דרישות החליטה? מה בדבר קבב ושאר מוצרי בשר טחון שייצלו על גבי האש? ולגביהם האם אפשרי חליטה בהנחתם בנוזל" רוטב שמכסה אותם ומובא לרתיחה ארוכה?
5. בעניין מעשר כספים, האם תרומה לעמותה שלה החזר מס - נחשבת כמעשר גמור או שיש אחר מכן לתרום שוב את ההחזר, ואין לדבר סוף..?
6. האם יש פסול בקיום חתונה "מעורבת" שזה אומר ריקוד נפרד לחלוטין ורק הישיבה מעורבת (חלקם משפחות שלמות, חלקם מעורב ממש וחלקם יושבים בשולחנות נפרדים - לפי בקשתם)?
7. האם ידוע לכבוד הרב יחסו של הרב קאפח לפרופ' ליבוביץ? בעיקר להבנתו ברמב"ם.
תודה על זמנך.

תשובה

1. היום לא, כי שמעתי שיש באבקת חלב חומר שאינו כשר.
2. מבחינה עקרונית - כן. מבחינה מעשית - צריך שאדם ישאל מורה הלכה, וזה יבדוק נסיבותיו ויורה לו.
3. לא, כל שהוא מכוון מעל הפלטה, הרי זה כמו על התנור ואסור. ולא חילקו בגובה התנור.
4. צלייה במקום חליטה. קבב בגלל שהוא טחון. אני אוסר בצלייה. יש מתירים.
5. אפשר לתרום לעמותת נזקקים שיש בה החזר מס.
6. אפשר.
7. לא יודע.