דילוג לתוכן העיקרי

שעטנז

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכה.
באתר "נוסח תימן" התפרסמה רשימה ארוכה, של פריטי לבוש שבהם יש חשש לשעטנז, מהם פריטים שיש חשש כבד לשעטנז, פריטים שיש חשש קל וכן על זאת הדרך. בין היתר הם כתבו שם את הדברים הבאים: "הערה: יש להזהר, לא לסמוך על בדיקות מדגמיות שעושים בחנויות הבגדים. ואפילו שבעלי החנות הם שומרי תורה ומצוות, אלא כל בגד חייב בדיקה במעבדה לשעטנז. כמו כן ידוע הדבר שאפילו בגד שלא כתוב על התוית שיש צמר או פשתן במרכיביו, יש חשש שיש בו שעטנז. ואסור ללבוש אפילו יש בו שעטנז דרבנן, או בגד שלא נבדק ויש חשש שיש בו שעטנז. ויותר מזה אפילו בגד שיש עליו תוית "ללא שעטנז" יש חשש שיש בו שעטנז, כיון שלא לכל התויות יש גיבוי מעבדתי, ויש מקום לברר מי עומד מאחורי התוית. ובכל מהקרים הנ"ל אם מתעורר ספק כלשהוא יש לבדוק היטב עם אנשי המקצוע המוסמכים לכך." האם גם לפי רבינו יש איסור ללבוש בגדים שלא נבדקו משעטנז? האם באמת אי אפשר לסמוך על מה שכתוב על תווית הבגד, וחייבים לבדוק כל בגד שאני קונה במעבדה מיוחדת?
תודה מראש

תשובה

חובת הבדיקה היא רק כשיש חשש, כלומר יש הרבה מוצרי שעטנז מאותו סוג בגדים, בשוק, אם התוית היא מסחרית, ויש בה את המינון, הרכבי החומרים והאחוזים, קרוב לוודאי שהיא אמת, כי אין בני אדם משקרים בדבר שעתיד להתגלות כשקר או כזיוף. ובמיוחד כשמדובר בחברות מסחריות שרוצות לשמור על אמינות כלפי הלקוחות, ובמיוחד שהיא מחויבת כלפי משרד המסחר והתעשייה.