שאלות
שאלה
כבוד הרב שלום, יישר כח גדול ותודה מקרב לב על הזמן שכבודו משקיע בתשובותיו החשובות.
1. אדם שישן על מזרן על הרצפה מתחייב בברכת רוקע הארץ על המים? או אולי דווקא כשישן על מיטה גבוהה מספר טפחים מהארץ?
2. כמדומני, הרהור כדבור דמי - לדעת הרמב"ם. יש פוסקים שמורים שאם אתה מסופק אם אתה מחוייב בברכה או לא, טוב להרהר את הברכה בליבו. האם ניתן להתחייב בכך בהזכרת שם ה' לשווא לדעת רבינו? מצד שני כתוב בפסוק- "ובל אשא את שמותם על שפתי"- על שפתי לא אשא, הא בלב (אולי) שרי?
תודה רבה ויישר כח
תשובה
1. אכן מארי ממליץ שלא לברך, עיין הערתו, תפילה, ז, ד, אות יג.
2. אכן לפי רבינו, הרהור כדיבור, אבל לא כדי לחייבו כמוציא שם ה' לשווא, אלא כדי לצאת ידי חובת מצווה. על הבדלי השיטות בקרב הפוסקים, עיין בספרו החשוב של הרב אביעד אשואל, ברתכ משה, פרק א, סעיף כח, והערה כח, ותרווה צמאונך.