דילוג לתוכן העיקרי

תוכחה

שאלה

שלום רב לכבוד מארי, כתב בעל ספר 'פניני הלכה' (העם והארץ, עמוד 157) שיש 2 תכליות לתוכחה:
1. לשכנע את החוטא לשוב מחטאו.
2. גם כאשר ברור שהמחאה לא תניא את החוטא מחטאו, עדיין יש מצווה להוכיח, כדי שיהיה ברור לכל שהחטא חמור מאוד. האם רבנו מסכים לתכלית מס' 2? האם עלי להוכיח תמיד על חטא לפחות פעם אחת? ברוך תהיה

תשובה

גם רבינו יסכים לכך, אבל רק בדרכי נועם. ורק לעמיתך במצוות, שיש יסוד להניח שהתוכחה תתקבל, אם לא בפעם הראשונה, בשנייה.