יחוד השם ואינסוף
שלום לכבוד הרב
חובות הלבבבות פרק ה שער יחוד ה' כותב רבינו בחיי:
"ובירור ההקדמה השניה. הוא על הדרך הזה, שכל מה שיש לו תכלה [=סוף] יש לו תחילה. כי כבר נתברר שכל מה שאין לו תחילה אין לו תכלה, מפני שאי אפשר להגיע בדבר שאין לו תחילה אל גבול שיעמוד האדם אצלו.
ומה שנמצא לו אחרית, נדע כי היה לו ראשון אין ראשון לפניו, ותחילה שאין לו תחילה. וכל אשר נעמוד על תכלית מההתחלות הנמצאות בעולם, נדע כי היה להם ראשון אין ראשון לפניו, ותחלה שאין לה תחלה. כי אין התחלות מבלי תכלית לתחילתם."
ממה שכותב רבנו בחיי שלא יכול להיות דבר שיש לו ראשית אבל אין לו סוף?
מה בנוגע לעולם, לכוכבים, שיש להם ראשית אבל איך יש להם סוף?
תודה רבה
רבנו בחיי מוכיח שהעולם אינו קדמון מכך שאם הזמן הגיע מהעבר אל ההווה (ולא אל סוף העולם בעתיד, לזה הוא לא התייחס כלל), כך ניתן להגיע (תיאורטית) מההווה אל העבר.
אבל אם זה זמן אין סופי אחורה, זה גם זמן אין סופי קדימה וממילא לא ניתן לדבר על הווה. ובמלים אחרות: לא תיתכן מציאות זמן מדיד שהוא אין סופי.