דילוג לתוכן העיקרי

עריכת שמאות לנכס בבעלות יהודי הנרכש ע"י ערבי

שאלה

שלום הרב!
בהכשרתי אני שמאי מקרקעין. כאשר אדם רוכש דירה, על מנת לקבל מימון מבנק למשכנתאות, אחד מהתנאים הנדרשים ע"י הלווה הוא להזמין שמאי מקרקעין שיעריך את שווי הנכס. אני עובד באזור רמלה ולוד אשר לעיתים תכופות אני נדרש לבצע שמאות בעסקה שלצערנו יהודי מוכר את הנכס שלו לערבי. האם במקרה כזה שאני מגיע לנכס ומכין את דו"ח השמאות לבנק עבור הערבי שרכש את הנכס, יש איסור של "מסייע לדבר עבירה" (כי בלעדי השמאות הערבי לא יוכל לקבל את ההלוואה לרכישת הנכס) ואסור לי לעשות זאת בכל מקרה או שכחלק מעבודתי אני יכול לעשות זאת ללא חשש?
חשוב לציין כי בחוזה ביני לבין הבנק אסור להפלות על רקע דת ואני כל הזמן מנסה להתחמק מלעשות, אבל גם יש סיכון בדבר שאם יגלו את הדבר הם יוציאו אותי מרשימות הבנק ועד לתביעה משפטית.
אשמח לפירוט האם הדבר אסור לגמרי או מותר ללא חשש, או שלא אסור אבל עדיף להתחמק.
כמו כן אני נתקל לאחרונה בשאלה זו כל יום ואשמח לתשובה מהירה.
תודה רבה.

תשובה

.לפי הפרטים הידועים לי, היהודים סובלים שם מהתנכלויות של לא יהודים, ולכן יש בריחה של יהודים מן העיר ודבר זה הוא דבר שלילי ביותר, הן ברמת נטישת יהודים עיר יהודית בארץ הקודש, והן בסבל שיש ליהודים שנשארים שם, ככל שמתרבים משתכנים לא יהודים בקרבתם. ולכן מבחינה הלכתית יש בעבודתך גדר של מסייע בידי עוברי עבירה.

אולם כל עוד אין לך מקום עבודה אחר, אינך רשאי לפגוע במקור פרנסתך, בגלל איסור זה, משום כך תמשיך בשום שכל, להתחמק מבלי שתסכן את מקום עבודתך.