דילוג לתוכן העיקרי

ויעקב נתן לעשו לחם ונזיד עדשים

שאלה

על פי פשט הפסוקים מצטייר יעקב כאח סחטן שבא אליו עשו עייף מן השדה מבקש אוכל והוא מתחיל במשא ומתן כדי לסחוט אותו ולקבל את הבכורה במקום להתנהג באנושיות ולתת לו אוכל, ועוד מדובר פה באחיו! יעקב לכאורה עשה בדיוק ההיפך ממה שרבקה עשתה בפרשה הקודמת. רבקה נתנה לאיש זר לשתות ואפי' הציעה מעצמה להשקות את גמליו! יעקב לאח שלו לא נתן אוכל אלא אם כן הוא יתן לו משהו בתמורה. לי זה לא נשמע טוב. איך אפשר להסביר את העניין הזה ע"פ הפשט?

תשובה

עבודת הקרבנות היתה, אז, ע"י הבכורות, כלומר, הבכור היה מנהיג רוחני. לא ייתכן שצייד ששופך דמים ומגלה עריות ימלא תפקיד כזה. עובדה היא שאחר מתן תורה ניתנה עבודת הקרבנות והמקדש לכהנים, ואף שגם כהונה היא על בסיס ביולוגי כמו הבכורה, אבל כהן מומר פסול לעבודה. כהן ששפך דמים פסל לנשיאת כפיים, וכהן אסור לו לערוב כשהוא שכור, או לאחר ששתה רביעית יין.