דחוף לכבוד הרב - אם אפשר לענות לשאלותי בהקדם האפשרי
שלום כבוד הרב אני שלחתי שבוע שעבר 4 הודעות עם שאלות מאוד מאוד חשובות, ולא קיבלתי עדיין תשובה, אם תוכל בבקשה להחזיר לי תשובות לכל השאלות הללו כי הן מאוד חשובות ואני זקוק לתשובות בהקדם.. ואם אפשר אני אשאל כאן עוד כמה שאלות
1) האם מותר לילד לבקש מהוריו שיספרו אותו תספורת בבית? והאם מותר לבקש מהאמא שתגהץ לי בגדים? הבנתי שמהאב אסור לבקש אפילו ע"י מחילה שיעשה בשבילי משהו, מה לגבי האם? והאם באמת אפילו לבקש מהאם שיקנה לי ספר או ילך לקחת מחנות משהו בשבילי אסור לבקש בעצמי? ראיתי שרשום שרק אם הוא מציע בעצמו לעשות בשבילי משהו והוא מאוד רוצה לעשות זאת אז מותר לי לקבל ממנו, כך רשום בילקוט יוסף
2) האם מותר לבחור שהתחתן לבקש מהוריו סכום כספי לתמיכה בו לא על מנת להחזיר אלא בתוך עזרה? והדבר נוגע גם לגבי בקשת כסף מהאב ולא רק מהאם.. אם זה מותר, האם יש הבדל בין היתר לאדם רגיל ובין היתר לאברך שחי בדוחק? מדובר באדם שצריך סכום כספי בשביל להסתדר יותר בקלות
3) האם חלת לחם שיש בה חלק מעופש מותר לתלוש מהלחם חלק מעופש זה ולהניחו בצד, אע"פ שנראה כאילו בורר פסולת מאוכל? שהרי אני מניח שאין איסור בגלל שזה מחובר וזה מין אחד..
4) האם באמת אין שום איסור להתפלל שה' יעזור לי לתקן מידותי ולבטל ממני קנאה גאווה ושאר מידות רעות בשבת? הבנתי ממישהו שמותר להתפלל דברים כאלו כי הם חפצי שמיים, וגם שה' יצילני מפריצות בדרך לבית כנסת ברחוב בשבת וגם להתפלל שיתן במשפחתי בינה לחזור בתשובה
5) רשום "כי פשעי אני אדע וחטאתי נגדי תמיד" וגם רשום "כי עווני אגיד אדאג מחטאתי", האם גם בשבת צריך לדאוג מהעוונות או בשבת לא לחשוב עליהם כלל? למשל עשיתי דברים שלא בסדר ומהרהר לי בראש צער מזה שאני רוצה לתקן וזה מדאיג אותי, האם בשבת צריך להמנע מדאגה על העוונות? הרי חטאתי נגדי תמיד דוד המלך אומר
6) האם מותר להסתכל על לוח נסיעות אוטובוס בשבת לצורך מצווה במוצא"ש? הרי מותר להגיד אני אסע מחר לכותל שזה לצורך מצווה...
7) שולחן ערוך אומר שאפשר לעשות תנאי לפני כניסת השבת שאני אוכל בעצמי להזיז את הפמוטים למקומם בחזרה, ורבים חולקים על כך.. האם באמת לפי השולחן ערוך אפשר לעשות תנאי כזה ושאני בעצמי אזיז הפמוטים שהם מוקצה? והאם התנאי צריך להיות לפני בין השמשות או אפילו בתוך בין השמשות אפשר לעשותות?
8) לגבי כבוד השולחן, האם מותר להניח על שולחן בימות החול פטיש קופסת מסמרים מכונת תספורת ודברים כאלו או שיש בזה חוסר כבוד לשולחן? הכוונה בזמן שלא אוכלים עליו כי הבנתי שאין הבדל בין הזמן שאוכלים עליו לבין הזמן שלא אוכלים עליו מבחינת דיני הכבוד כלפיו.. רב אחד אמר לי שאין בזה איסור אבל אני לא כל כך סומך עליו
9) רב אחד אמר לי שמי שאכל אכילה גסה שקץ במאכלו מרוב שובע מאכילה קודמת לא מברך ברכת המזון בסוף וגם שמי שמסופק אם אכל 20 גרם או 80 גרם לא יברך ברכת המזון בסוף כיוון שהחיוב לברך מספק הוא רק שבוודאי האדם יתחייב בברכה אחרונה אומנם הוא לא בטוח אם בירך, האם 2 ההלכות האלו נכונות?
תודה רבה כבוד הרב
תודה רבה
1. כל דבר שאדם יכול לשרת את עצמו, בין בעצמו, בין ע"י אחר, אינו רשאי לבקש מהוריו. ורק אם אינו יכול בעצמו, או ע"י אחר, רשאי, שעל כל פנים אם רצון הוריו לשרתו, והם מתעקשים על כך, זהו רצונם וזהו כבודם.
2. אם מצבו הוא דחוק ביותר, והוא בבחינת עני, רשאי הוא לבקש מהם, שיעדיפו אותו במתן הצדקה. וזאת כדי למעט מבושתו.
3. שיטול החתיכה המעופשת עם קצת לחם שראוי לאכילה.
4. מותר לבקש סיוע אלוקי בעניניים אלו, כי דברים אלו יסודם בבחירה חופשית של האדם. ולכן רק סיוע, ניתן לבקש.
5. מותר לקיים זכירת החטא גם בשבת, כי גם בשבת ניתן להיכשל בחילול שבת, או בפריצות. וזכירת החטא יש בה כדי לבלום את יצר הרע, אבל לא בדרך וידוי וצער נפשי.
6. אסור. הן משום ממצוא חפצך והן בגלל שזה כשטרות חולין.
7. בשו"ע התנאי נזכר. לא כן בהרמב"ם. מקור דין התנאי בירושלמי. זמן ההתנייה לפני בין השמשות.
8. מותר. אף שאנו נוהגים לגבי שולחן אכילה כמזבח. הרי העיקר הוא בעת האכילה. וגם לא ממש כקדושת המזבח.
9. אני איני יודע אם 20 גרם או 80 גרם, אלא האוכל נפח כזית, חייב ברכה אחרונה. המשקל משתנה ממאכל למאכל. אשר לאדם שאכל עד שקץ במאכלו, הכלל הוא שאכילה גסה היא בבחינת מזיק, ואינה אכילה, לא לעניין מצוות ולא לעניין איסורים, לפחות מדין תורה, ולכן אינו מברך על אכילה זו.