דילוג לתוכן העיקרי

הרבי מליובאוויטש - חי?

שאלה

לרב שלום,
רציתי לידע את הרב שיש תלמידי חכמים גדולים שסבורים שהרבי מליובאוויטש כלל לא נפטר. טענה זאת מבוססת על העובדה שלרבי מליובאוויטש יש דין של נביא אמת (על סמך קביעתו שיש נביא בדורנו ועל סמך נבואות שאמר לעיני העולם והתגשמו) וצדיק אמת שרוח ה´ מדבר מגרונו וכיוון שמבואר בשיחותיו שהוא המלך המשיח, ושמשיח חי חיים נצחיים, ושדורנו הוא הדור אחרון לגלות ונשיא הדור של דורנו (הרבי) הוא הנשיא האחרון ושהוא לא ימות משמע שהרבי לא יכול למות. וכיוון שהשכינה מדברת מגרונו של הרבי על כרחך שכל דבריו אמת ומה שראינו בעינינו את מותו יש לפרש זאת על דרך דברי הגמרא בתענית (ה,
ב) "יעקב אבינו לא מת" ומבואר שם בפירוש רש"י שאע"פ שקברו את יעקב וכולם ראו אותו מת הכל היה דמיון ובאמת יעקב אבינו חי לעולם. וכן ראה את הדברים שמובאים בציץ אליעזר חלק י"ד סימן צ"ח: "חז"ל השמיענו בזה, שאם נסתר חוש הגשמי על ידי מה שמצאנו בתורה הקדושה איפכא, על כורחך מסיקים מזה שחוש הגשמי הטעה, ורק נראים כחונטים, כי מכיוון שמקרא אני דורש על פי הכללים האמיתיים שנתנו לנו מסיני, הרי שהקב"ה אומר כן, וממילא ברור שרק נדמה להם שמת, אבל חי היה, ככה למדו חז"ל תורה, וזהו ההבדל הגדול והריחוק הנורא שבין דעתנו לדעת חז"ל, מן ההיפך אל ההיפך, שאצלנו בעניותנו העולם הזה הוא מציאות והתורה נדרשת, מה שאין כן חז"ל בעיני קדשם המה ראו את התורה בחושיהם כמציאות, וכשמקרא אני דורש בטלים ומבוטלים כל החושים ועיני הבשר, כי שקר המה טועים ומטעים, ורק נראה להם שחונטים". לסיכום - תלמידי החכמים שסוברים שהרבי חי מתבססים על הנחה שהשיחות של הרבי זה התורה וזה האמת ומה שהמציאות מטעה אותנו לא צריך להתייחס לכך ומדמים את מותו של הרבי לבני ישראל שהשטן הראה להם את מיתת משה ולכן הלכו לעבוד את העגל ובאמת משה לא מת אלא אח"כ הוא חזר והכל היה נסיון. וכגואל ראשון גואל אחרון.

תשובה

אני חוזר וכותב, שהאדמו"ר מליובביץ'' זצ"ל היה מנהיג גדול, מגדולי המנהיגים של דורנו. ותורתו ותלמידיו, ומפעליו שקיימים ובעצמה, בכל רחבי העולם, מעידים על גדולתו, כי הן מפירי פירות מפירותא. ובוודאי שגם כלפיו נוכל לומר, כדרך שנאמר על עקב אבינו, שהוא לא מת אלא חי, אבל לא כולם מסכימים לפירוש שכתבת בשאלתך. ולכן חבל לך לבזבז את זמנך בעניין זה. הרצוי ביותר שתתעסק בתורתנו הקדושה, ובתורת הרבי, ולך בדרכו, ובכך תשכיל ותצליח ותזכה את עמך ישראל.