דילוג לתוכן העיקרי

ביקור בעיר שיש בה עבודה זרה

שאלה

מ"ור הנכבד. שמעתי את שיעורו של מארי באתר נצח ישראל בדבר "האם מותר לבקר באתר ארכיאולוגי בעל אופי פולחני אלילי? ". ובין השאר אמר מארי ופסק שם, בעקבות רבינו.
1. אסור לבקר בעיר כזו שיש בה כנסיה.
2. אסור לסחור בעיר כזו שיש בה כנסיה.
3. אסור ללון בעיר כזו שיש בה כנסיה. ועוד...
א. ואם כן, היאך מארי שהולך ומבקר בערים בחו"ל אמנם לשם מטרה טובה שהיא לעשות נפשות למען הליכות עם ישראל, לן בערים שיש בהם כנסיות, ומבקר בערים כאלו? שהרי מארי ודאי לא הולך בתור מורה הוראה כדי לנתח את פעולתם ולפסוק הלכה בעניינים אלו.
ב. האם אסור לגור בעיר יפו, שיש בה כנסיות? האם תל אביב - יפו שנחשבת לרשות אחת, אסור לגור בה משום שיש בה נוצרים עובדי אלילים?
ג. האם מותר לצלם אתרים כאלה מבחינה אומנותית, אבל ברור לאדם שהוא שונא אותם ומעוניין בהכרתת דתם, אך מה לעשות ובנייתם בניה יפה היא, האם מותר לצלם את הכנסיה תוך שיחת: "בית גאים ייסח ה"'?

תשובה

א. כמה תשובות בדבר:
1. מהי הגדרת עיר לעניין זה, לענ"ד רובע. כי מתוך עיון במגרשי הלוויים, וכן בדיני ממונות, לעניין מוכר עיר, וכיו"ב, נראה שהכוונה רק לרובע.
2. כל אימת שאני מגיע לסביבה כזו, אני מכוון לעיין ולהתבונן כדי ללמוד וללמד ולהורות.
3. בדיעבד ובשעת הדוחק יש לסמוך על הדעה, שאינה כדעתי, שהנוצרים בימינו הם כתינוקות שנשבו.
ב. חלילה, חובה ליישב את א"י, ודווקא בגלל הימצאות גויים בה, וכל שכן מאלה שנחשבים לעובדי ע"ז. ולכן אם נמנע מאתנו למנוע את היותם בארצנו הקדושה, יש לצמצם את האיסור רק לרחוב שבה היא נמצאת, וליתר דיוק רק לסביבתה הקרובה ביותר.
ג. רק אם בעל התמונות יקבל על עצמו ללמוד מתוך אותה אומנות על טעויותיהם והטעיותיהם. ויש הרבה כאלה.