דילוג לתוכן העיקרי

קברות צדיקים - המשך

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. הרב כתב שבימי התעניות על הבצורת, וכשלא נענו כלל, יוצאין לבית הקברות. ותכלית היציאה לבית הקברות היא כדי שנזכור שהננו חשובים לפני ה' כמתים. מה העניין להראות לקב"ה שאנחנו כמו מתים?
2. כבודו כתב:" ודע שגם הנוהגים לפקוד קברי צדיקים, אסור שיבקשו שהצדיק יתפלל עבורם, אלא שזכות הצדיק תגן בעדם". כיצד הדבר מסתדר עם גמרא מפורשת: "אמר רב חמא ברבי חנינא:מפני מה נסתר קברו של משה? מפני שידע הקב"ה שעתיד בית המקדש להחרב וישראל יגלו מארצם, שמא יעמדו באותה שעה בבכי ותחנונים על קברו של משה ויאמרו לו:אמר רב חמא ברבי חנינא:מפני מה נסתר קברו של משה? מפני שידע הקב"ה שעתיד בית המקדש להחרב וישראל יגלו מארצם, שמא יעמדו באותה שעה בבכי ותחנונים על קברו של משה ויאמרו לו:משה רבנו עמוד בתפילה בעדנו, ויעמוד משה ויבטל את הגזירה". נמצא, שמותר להגיד לצדיק שיתפלל עבורנו, וכמו שמצוין בגמרא: "משה רבנו עמוד בתפילה בעדנו". ומצינו אצל כלב בן יפונה שחשש שילכד בעצתם הרעה של המרגלים שדיברו בגנות הארץ. לאן הוא הלך, היכן הוא חשב שהכי כדאי לבקש רחמים? בקברי הצדיקים. ושם הוא התפלל: "אבות העולם, בקשו עלי רחמים שאנצל מעצת מרגלים".
3. יש לי בעיה. כאשר אני הולך לקברות צדיקים, אני לא יודע לאיזו מטרה אני הולך? (אף פעם לא התפללתי שזכות הצדיק תעמוד בעדנו) אני סתם מתלהב, לנוכח גדולי עולם כמו ר' שמעון בר יוחאי... האם הרב יוכל להסביר לי מה המטרה של ביקור בקברות צדיקים?
תודה רבה וכל טוב.

תשובה

1. יפה שאלת. והכוונה היא שאנו נרגיש בעצמינו שאנו בני חלוף וכמו מתים, כשאנו מתייחדים עם ה' שהוא נצח.
2. כבר כתבתי שכנראה יש שתי שיטות בין חכמי ישראל אם מותר להתפלל לנפטר שיתפלל עבורנו.
3. שנזכור את יום המיתה, ושנשווה עצמנו ואת אי הישיגנו לעומת הישגי הצדיק ומעלתו, כדי שנתעורר לתשובה אמתית ונבקש סייעתא דשמיא, שנוכל לעבדו באמת כאותם צדיקים.