דילוג לתוכן העיקרי

לא יצא סומא במקלו ביו"ט

שאלה

שלום וברכה נאמר שלא יצא סומא במקלו בפ"ה מהל' יו"ט. ומארי אומר, וזה ברה"ר. שאלתי, האם אין כאן מניעת שמחת יו"ט, כאשר הסומא תלוי בחסדם של אחרים שיובילו אותו. ושמא היה למקל בימיהם תפקיד אחר? האם הלכה זו כפשוטה? כל טוב רב

תשובה

אכן דברי מארי שם, אות א, שמדובר רק ברה"ר, כי אין איסור הוצאה מרשות לרשות ביו"ט, ורק כדי שלא ייראה שנוהג כמו ביום חול, כגון אוושא מילתא, או לגבי סומא שיוצא ברה"ר, עם מקל, שנראה שהולך לרחוק בדרך שהולך בחול - זה נאסר. אבל כל שמדור במקל נחייה, שבלעדיו אין הסומא יכול ללכת אפילו ברה"ר, מורת ברה"ר ביו"ט. המקל שהתייחס אליו אינו מקל נחייה, אלא מקל תמיכה, שזקוקים לו בעיקר להליכה למרחקים. ועל כל פנים המקל האמור בהלכה לאסור אפילו על הסומא, הוא במקל, שאפשר לסומא, גם בלעדיו, אבל כל שאי אפשר לו בלעדיו - מותר (מ"ב, או"ח, תקכב, ס"ק ב).