המת על קידוש השם
שלום וברכה למארי ערוסי,
1. רבנו כותב באגרת השמד (מה' הרב קאפח עמ' קיז) שהרוגי מלכות, אפילו עע"ז כירבעם בן נבט, יש להן חלק לעולם הבא.
2. מי שנהרג במלחמה ע"י גוים, הוא נחשב כנהרג על קידוש השם (הל' מלכים ספ"ז: וכל הנלחם בכל לבו בלא פחד ותהיה כוונתו לקדש את השם בלבד...).
3. אחאב מת במלחמה (מלכים א פכ"ב). ושאלתי: הנה שנינו בסנהדרין (פ"י מ"ב) שלאחאב אין חלק לעוה"ב. מדוע? הרי הוא נהרג על קידוש השם...
רבינו מתייח לאדם שהיו לו עוונות כמו של אחאב, ואעפ"כ הוא מת על קידוש השם, שחזקה עליו ששב בתשובה, וקידש את השם, ולכן הוא בן העולם הבא. כמו כן יהודי, אפילו שיש לו עברות, שמוסר נפשו במלחמה עם הגויים, כדי להציל את עם ישראל, חזקה עליו שמת מתוך קידוש שם ה', שהוא אלקי עם ישראל. אבל אחאב עצמו למד שאין לו חלק לעוה"ב. אחאב לא שב בתשובה, ומאחר וחילל שם ה', ורדף נביאי האמת, ופעל עם אשתו למנות נביאי בעל, שהטעו את העם אחרי הע"ז, לכן אין לו חלק לעוה"ב.