שקפים עם טעמי המקרא וניקוד לקורא בתורה
שאלה
שלום לכבוד הרב,
במידה וקיימים שקפים "המתלבשים" על עמודות ספר - התורה (שקפים מותאמים לפי אותו הספר - תורה) המכילים טעמי - המקרא, או טעמי המקרא וניקוד - האם ניתן לקרוא בתורה באופן זה? האם יש חילוק במקרים של צורך גדול (לא קיים קורא התורה בקיא בנמצא וכדומה), לכתחילה ובדיעבד? השקפים מודפסים במחשב ולא מכילים את האותיות, ולא מסתירים אותם.
תודה וכל טוב
תשובה
לענ"ד מבחינה עקרונית - מותר. מבחינה מעשית, יש לשאוף לקרוא בס"ת כנתינתנו מסיני. ולכן תלוי בציבור, בידיעתם לקרוא בתור, ה וברצונם העז, לדעת לקרוא בתורה. משום כך הדרך היותר משודרגת היא כמסורת יהודי תימן, בלי שקפים, אבל עם חקיקות לסימון סוף פסוק, או אתנחתא או זרקא. בדרגה השנייה, שקף עם טעמים וסוף פסוק. בדרגה השלישית שקף עם טעמים וסוף פסוק וניקוד.