דילוג לתוכן העיקרי

ב. "מזונות" על דבר שעיקרו "שהכל"

שאלה

שלום וברכה!
ראיתי שלדעת הרב אם בשניצל עיקר הפרורים הם כדי לתת טעם אז ברכתו "מזונות".
א. האם פריכות וקריספיות נחשבים טעם?
ב. אם אכלתי רק שניצל ברכה אחרונה תהיה "נפשות" או מעין שלוש?

ראיתי שהרב ענה בתשובה לשאלה, שעל "פסק זמן" ו"כיף-כיף" מברכים "שהכל".
מה הבדל ביניהם לבין שניצל? הופל לא בא רק בשביל הדיבוק אלא בשביל הטעם, ויוכיחו טבלות שוקולד ומקופלת שלא צריכים את הופל כדי לתת לו צורה, והכלל הוא שכל עוד מין מחמשת מיני דגן נימצא כדי לתת טעם ברכתו "מזונות", אם כך למה ברכתו "שהכל"

תשובה

א. על השניצל, גם עם פירורים, העיקר הוא הבשר ולכן ברכתו שהכל, ומה שהשבתי בעבר, הוא לפי הילקוט יוסף.

ב. פריכות, הברכה לפי החומר, אם אורז, ברכתו מזונות, וכן דגנים אם הם מבושלים, או אם קלויים בורא פרי האדמה.

ג. פסק זמן וכיף כיף, העיקר הוא הממתק, והדגן טפל, ולכן ברכתו שהכל.