דילוג לתוכן העיקרי

ברכה על עירוב תבשילין

שאלה

ראיתי בברכות פרק יא, הלכה ה, שמצוות עירוב אינה חובה, מכאן אפשר ללמוד אם אדם לא מבשל ביו"ט לשבת, אלא מכין הכל מראש, לא חייב להניח עירובי תבשילין, וממה שהסמיך רבינו עירוב לנטילת ידיים, שהרי נטילת ידיים אדם חייב רק אם הוא אוכל, אם לא אוכל לא חייב אכילת ידיים.

 

תשובה

הלכה זו אכן יכולה לשמש כראיה, לכאורה, שעירובי תבשילין יש לעשות כשיש צורך, אולם יכולים אנו לומר שכוונתו לעירובי חצירות ושיתופי מבואות, וכן עירובי תחומין, שהן רק לפי הצורך, לא כן עירובי תבשילין שזו תקנה שחז"ל חייבונו לכבוד שבת קודש וקדושת יו"ט.