שונות
שלום לכבוד הרב
1) בישבתי האם אני יוצא יד"ח קידושא רבה כשראש הישיבה מקדש על מיץ ענבים
היות ולשיטתו אין בעיה או להביא יין כשיטתינו מהבית ולקדש
2) מה הדין לפי הרמב"ם לגבי גלידה כקינוח בסעודה
לשואל היקר
א. שאלה זו נשאלה רבות לאבי מורי (גם באתר זה ראה ערך קידוש), והוא השיב בחלקן שלפי דעת הרמב"ם אינו יוצא יד"ח ולכן הציע בליל שבת ויו"ט שיבצע בלחש על הלחם, כי זה חובת היחיד. ובחלקן השיב שיתכן שמארי הורה שאינו יוצא בפרט בתימני שגם לדידו לא מועיל ורק נסמך על שיטות אחרות, ויתכן שאשכנזי וספרדי המקדשים מועיל לצאת יד"ח כי לדידם זה הגפן (אגב בתשובות מארי אוסף ת.ר. נשאל אם יוצא בהבדלה כששומע מהבדיל על יין מבושל הגפן כשלדידן שהכל, והשיב שיוצא מדין חמר מדינה שמועיל בהבדלה ויברך בלחש לפני שישתה שהכל. ומכאן לכאורה נראה להבין כי דעת מארי שאינו יוצא בקידוש או בקידושא רבא, ועצ"ע). וכידוע שהרב יצחק יוסף הורה שספרדי יוצא יד"ח בשמיעת קידוש מאשכנזי שמברך הגפן על יין שלספרדי הוא שהכל משום שאינן רובו יין. והביא ראיה מהחזון איש שאם לאחד זה מועיל ויצא יד"ח גם השומע ממנו יצא יד"ח, וכן היא שיטת הרב אליהו.
ב. גלידה כקינוח סעודה לכולי עלמא יברך שהכל