דילוג לתוכן העיקרי

בני נח

שאלה

לכבוד הרב שליט"א,
שלום וברכה. רבנו הרמב"ם כותב בהל' מלכים פ"ח:
"וכן צוה משה רבינו מפי הגבורה לכוף את כל באי העולם לקבל כל מצוות שנצטוה נח וכל מי שלא קיבל יהרג. והמקבל אותם הוא הנקרא גר תושב בכל מקום וצריך לקבל עליו בפני שלשה חברים. וכל המקבל עליו למול ועברו עליו שנים עשר חדש ולא מל הרי זה כמין שבאומות. כל המקבל שבע מצוות ונזהר לעשותן הרי זה מחסידי אומות העולם ויש לו חלק לעולם הבא. והוא שיקבל אותן ויעשה אותן מפני שצוה בהן הקב"ה בתורה והודיענו על ידי משה רבינו שבני נח מקודם נצטוו בהן. אבל אם עשאן מפני הכרע הדעת אין זה גר תושב ואינו מחסידי אומות העולם אלא מחכמיהם."
מעולם חשבתי שכוונת רבנו שכל גוי צריך לקבל עול תורה באופן שיעשה אותן מפני שצוה בהן הקב"ה והודיענו ע"י משה רבנו. ושעל זה נצטווינו לכוף את כל באי העולם.
אולם עכשיו ראיתי כי אפשר לכאורה לפרש באופ"א: להיות גר תושב או חסידי או"ה צריך לקבל את מצוות בנ"ח בהבנה שהחיוב נובע מנבואת משה. אבל להיות מבני נח הכשרים אי"צ אלא לקבל את הז' מצוות, ואפי' אם מקבלן רק מהכרע הדעת ולא משום נבואת משה. וזה שכתב רבנו שהרי זה "מחכמיהם," כלומר מבני נח הכשרים. ונפק"מ לרפאותו וכיו"ב.
האם אכן זה כוונת דבריו?
תודה רבה

תשובה

לשואל היקר 
בדבר הבנת דברי רבינו במלת גר תושב אם מחסידי או מחכמיהם אכן הבנתך קרובה ונכונה 
מלך המשיח תפקידו להביא לחברה מוסרית מינימאלית אשר בין היתר להתרחק מעבו"ז, ומי שיקבל כלומר יצהיר אמונים לחוקים אלו יחיה ואם לאו אין לו זכות קיום. אולם גם בגירי תושב עלינו להבחין כי שקעבל רק מהכרע הדעת רציונאלי יש לו בואי זכות קיום, אך הוא נחשב כחכמיהם ואין לו עולם הבא כשר קיום, ואם הואגר תושב משודרג כלומר שהוא קיבל עול מצוות אלו בגין תורת השם-תורת משה, אזי הוא מחסידי אומות העולם ויש לו עולם הבא 
ועל זכויותיו וחובותיו של גר תושב אם בהתישבותו באר"י ואם להחיותו ועוד ראה בדברי רבינו בכמה מקומות ואכמ"ל