דילוג לתוכן העיקרי

יבול נוכרי בשמיטה לאור המצב

שאלה

שלום כבוד הרב,
אמנם נגמרה שנת השמיטה אך אנו עדין אוכלים את פירותיה עד חנוכה שיבוא אלינו לשלום.
מאז תחילת השנה הקודמת (תשע"ה) אנו מקפידים לאכול רק
פירות וירקות מתוצרת חו"ל, יבול נוכרי או ערבה ולא רכשנו
יבול מהיתר מכירה, אוצר הארץ/בית דין, וזאת לאור העובדה
שלדעת רבינו מדובר על ספיחין ושאסור לאכלם.
ידועה המשנה בה כתוב, "מחזקין ידי גויים בשביעית אבל לא ידי ישראל"
וזאת בשביל שירצו לגדל ונוכל להעזר בהם בשמיטה.
לאור המצב לאחרונה (ובכלל לאור המציאות בה אנו חיים)
האם ראוי ונכון שנרכוש יבול נוכרי (שמגיע ברובו המוחלט מערבים תושבי יהודה ושומרון ועזה
שמייחלים להשמידנו)? האם נכון ללכת עם דעת רבינו כשבפועל אנו מחזקים
ידי גוים שהם רוצחים, גוזלים, ומתפללים יום יום, שעה שעה להשמדת מדינת ישראל
ואת העם היושב בציון???
שאלה זאת ישבה בראשי לאורך כל השנה, אך האירועים האחרונים הפכו אותה לרלוונטית ביותר.
האם לא עדיף מוסרית והלכתית לרכוש יבול של היתר מכירה (שבדומה למכירת חמץ בפסח מדובר על
הסכם לזמן מסוים) ולחזק את ההתיישבות היהודית בארץ שבכל מקרה נתונה לקשיים כלכליים וחברתיים?

אשמח לתשובה עם הפנייה למקורות עליהם הרב מסתמך.

בתודה מראש ובברכת יגדיל תורה ויאדירה

תשובה

כפי שכתבת, כבר נגמרה השמיטה. אך ספיחין עד חנוכה. עלי ירקות כבר מותרים. פירות יש לשמור קדושה ולבערם בעיתם.

אך מקור היבולים, רבו השיטות בדבר הדירוג שבכשרויות לפי מארי.

הסבר כדלקמן:

א. עין יהב ועולי מצרים, וכן חממות

ב. היתר מכירה

ג. יבולי נכרים

כתבתי הסדר, כי לא תמיד יכולנו להשיג את א'.