משנת הרמב"ם והזוהר
שלום כבוד הרב,
כיצד מתמודדים עם שאלת ייחוס ספר הזוהר? מפתיע לגלות שעם ישראל דבר בעיקרון הכוזרי, אשר קבע את נחלת אבותינו ונחלת הנביאים הקדושים ע"ה, והנה במאה ה-13 צץ ספר מיסטי המשוייך לתנא ורבנים מקבלים אותו. הכיצד? אף פעם לא הוכח ייחוס כזה או אחר למדרשים של הזוהר. לא ידוע לאף אדם אחד על שמירת הזוהר או המדרשים שבו חוץ ממשה די - ליאון, אשר מדיווחו של רבי יצחק דמן עכו עולה שהוא לא היה אדם מהימן. ככל שאני קורא יותר על משנתו של הרמב"ם ע"ה כך אני בטוח יותר שאם היה חי בזמן "מתן הזוהר" היה דוחה את הזוהר בשני ידיו. והנה אנו מוצאים גדולי ישראל תולים תילי תילים של הלכות על אותו הספר המיסתורי.
1. איך מיישבים את הדעת בסתירות שבין משנת הרמב"ם לזוהר?
2. איך מתמודדים מחבקי הזוהר עם הדמיון הרב שבין מושגי יסוד בזוהר ובין התורות הגנוסטיות של הנוצרים הראשונים (אשר היו בגדר "מינים" בעיני רז"ל)?!
קרא תשובותיי הקודמות בנושאים: זוהר, קבלה.