דילוג לתוכן העיקרי

תכלת בציצית.

שאלה

כבוד הרב,
במהלך לימודי בישיבת ההסדר עסקנו כישיבה וכבודדים, בעקבות גל חזק של רבנים שאכן טוענים כי התכלת המצוי כיום הינו התכלת האמיתי המוזכר בתורה, בנושא: "התכלת בציצית - האם ישנה חובה כיום? ". מתוקף היותי בן העדה התימנית, חיפשתי את הנוהג שלנו ביחס לציצית (הכוונה לטלית קטן...) בכלל ולתכלת בפרט, ולא מצאתי מאמרים שעוסקים בכך. אשמח אם כבוד הרב יוכל להבהיר את המנהג התימני לגבי הציצית בכלל והתכלת בפרט.

תשובה

ביחס לתכלת, אף שנעשו מחקרים מקיפים בעניין זה, הרבה מגדולי ישראל של דורנו טרם אימצו, הלכה למעשה, שיטה מן השיטות, לרבות מרי, ודבר זה מדבר בעד עצמו. אשר לטלית קטנה מבחינתו של רבינו היא אינה גדר של עיטוף. ולכן אין לברך עליה כלל. בתימן ההמון לא נהגו בה, אלא הטלית הגדולה היתה מקופלת ומונחת על כתפה בכל מקום, אבל היו זקנים ות"ח שנהגו ללבוש טלית קטנה, וכאמור בלי ברכה.