דילוג לתוכן העיקרי

ידידות, מסחר והתנתקות

שאלה

כבוד רב, אנא ממך לפרט לי תשובותיך לשאלותיי:
1) האם מותר לאפשר משחקים משותפים של ילדים וילדות כאשר הגיל שלהם נע בין בני 6 עד 8 לבנות 6 עד 10?
2) האם מותר לבעל - עסק המספק באופן קבוע סחורה לגוף ממשלתי חשוב, ונודע לו שגידול הביקוש לסחורה שלו נובע מעצם השתתפותו הפעילה של אותו הגוף בביצוע ההתנתקות, להמשיך לספק לו את הסחורה הדרושה בטענה שאם הוא לא יעשה זאת מישהו אחר יעסוק באספקה? הלא יש בכך משום מסייע בידי עוברי עבירה?
3) האם ניתן להתיר רכישת סחורה הנמכרת ע"י ערבים או שכירות עבודתם? אין בכך משום "לא תחונם"? האם כאשר אני רוכש זיתים מערבים לא חלה עליי חובה להתייחס לעובדה שאני מחזק את אחיזתם בארץ?
4) בסיפרי מארי יוסף זצ"ל לא ראיתי שמות הקודש כשלהם בחילוף "ק" במקום "ה", אך ראיתי זאת בספר "התורה והליכות עמנו", וזאת בילבל אותי כי ידוע שחכמי תימן התייחסו לשינוי הנ"ל בשמות בחריפות וקיימת גם פסיקה זהה של רב הטכניון ואף גדולי יהדות צפון אפריקה מתנגדים בחריפות לשינויים האלה ומכנים אותם "חירוף וגידוף". אם כן הלא אסור להשתמש באותם שמות בחילוף אותיות?
תודה מראש על תשובותיך! אליעזר

תשובה

1. עד גיל 7-7 מותר, אך ההפרדה לעולם רצויה ועדיפה.
2. ההתנתקות גם לפי המחייבים אותה היא דבר קשה ביותר. שמלבד עקירת יהודים מארצם, יש קושי רב בעקירת בני אדם (באשר הם בני אדם) מבתיהם ומקהילותיהם, כי הפגיעה באופן אישי ומשפחתי וקהילתי היא קשה, ויש פעמים שהיא אנושה. שהרי יהיו כאלה שלא ייקלטו במקום אחר, לא מבחינת עבודה, או לא מבחינה חברתית וקהילתית. במיוחד קשה הדבר לילדים קטנים ולזקנים וכיו"ב. ולכן אין להעלות על הדעת, שאדם יקדש עסקיו, תוך שהוא משלם "שוחד", ע"י סיועו לביצוע ההתנתקות. ולפחות יחשוב האדם מה אם היה הוא בין המפונים כנ"ל.
3. איסור לא תחנם מופנה בעיקר לעובדי עבודה זרה. אולם הדבר פשוט שאין לסייע לאויבים שמגמתם לעקור אותנו מארצנו. אילו זכינו להסכמה בינינו לבין עצמנו, אנו היהודים, היינו היום עדים לשיתוף פעולה נפלא בינינו לבין רוב הערבים, והם היו מתפנים בכבוד, ואנו היינו מסייעים בידם והיינו חיים בשכנות טובה. וכבר היו דברים מעולם. אך שנאת חינם שבתוכנו היא היא שמחבלת בשלום של אמת כזה.
4.
א. בתימן נהגו לכתוב אלדים, במקום אלקים, וכיוון שהדבר לא נפוץ, כתבתי אלקים. אך בביטוי בע"פ נמנעו מלכנות בגלל חירוף וגידוף, וכך אני משתדל לעשות, אף כי יש לי מעידות רבות, כי למדתי בבית מדרש של בבל, ועליי להתענות ארבעים תעניות.
ב. טרם הצלחתי לשמוע את הקלטת של הרב לבנוני. הצלחתי רק לראות ולא לשמוע. אפשר שהתקלה במחשב שלי. ואפשר בקלטת. אך טכנאי אמור לבדוק בקרוב את המכשיר שלי.