דילוג לתוכן העיקרי

שבת וישוב הארץ

שאלה

לכבוד מארי רצון ערוסי הלוי שליט"א,
1) בהוצאה מרשות היחיד לרשות הרבים חייבים מיתת בית - דין, אך בהוצאה בשנוי פטורים - מכת מרדות. בהוצאה מרשות היחיד לכרמלית פטורים לכן נענשים במכת מרדות. האם ההוצאה מרשות היחיד לכרמלית בשינוי היא בכלל מותרת?
2) הִלְכּוֹת אִסּוּרֵי בִּיאָה פֶּרֶק יב, הֲלָכָה ז: עָוֹן זֶה -- אַף עַל פִּי שֶׁאֵין בּוֹ מִיתַת בֵּית דִּין, אַל יְהִי קַל בְּעֵינֶיךָ; אֶלָּא יֶשׁ בּוֹ הֶפְסֵד, שֶׁאֵין בְּכָל הָעֲרָיוֹת כְּמוֹתוֹ: שֶׁהַבֵּן מִן הערווה, בְּנוֹ הוּא לְכָל דָּבָר; וּבִכְלַל יִשְׂרָאֵל יֵחָשֵׁב, וְאַף עַל פִּי שֶׁהוּא מַמְזֵר. וְהַבֵּן מִן הַגּוֹיָּה, אֵינוֹ בְנוֹ-- שֶׁנֶּאֱמַר "כִּי יָסִיר אֶת בִּנְךָ מֵאַחֲרַי" (דברים ז, ד), מֵסִיר אוֹתוֹ מִלִּהְיוֹת אַחֲרֵי ה'. וְדָבָר זֶה גּוֹרֵם לְהִדָּבֵּק בַּגּוֹיִם, שֶׁהִבְדִּילָנוּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מֵהֶם, וְלָשׁוּב מְאַחֲרֵי ה', וְלִמְעוֹל בּוֹ. היום יש בין בני - ישראל הרבה בני - נוח, לא כשרים, שהועלו לארץ למרות היותם גויים גמורים. היות והמציאות היא כזאת, הלא חל איסור על יישוב יהודי להכריז על כוונתו לקלוט ישראלים מכל חלקי האוכלוסייה כי ככה בפירוש ייקלטו בו גם הגויים הנ"ל כפי שכבר קרה בהרבה מקומות? בברכת התורה, אליעזר

תשובה

1. נראה שחז"ל לא התירו, לכתחילה, שיהודי יעשה איסור דרבנן בשינוי. שהרי חולה שאין בו סכנה, התירו לו ע"י גוי, ולא התירו ע"י יהודי בשינוי, רבינו, שבת, ב, י. ואין להביא ראיה מיולדת, שם,
א. כי יש לה דין של סכנת נפשות, ומצד הדין היה מותר לעשות הכל, כחול לכל דבר. ורק בגלל שזה כמו טבעו של עולם דרשו חכמינו שינוי בשביל היכר שלא ייכשלו, מ"מ, שם. ולכן כתב רבינו, שבת, טו, כא, ועי"ש אות כז, שרק בתוך 4 אמות התירו בספר לגלול אותו, מרה"ר לכרמלית, או מכרמלית לרה"ר, אבל שאר דברים אסור, ולא התירו בשינוי. כן עיין שם, הלכה כב, שרק במת התירו להוציא מרה"י לכרמלית, ואם אפשר בשינוי, היה להם להתיר גם שאר דברים. קצרו של דבר, נראה שאין להתיר איסור דרבנן, לכתחילה ע"י שינוי, ורק כשיש צורך גדול ושעת דוחק, וצורך רפואי (במקום שאין סכנה), וכשאין גוי מותר.
2. ראשית, אין לקרוא לגויים שהתחתנו עם יהודים בני נח. כי הם גויים גמורים, והם לא יהיו יהודים רק בגירות אמת, גירות צדק של כל המצוות. שנית, אתה צודק על סכנת ההתבוללות שיש בגין העלייה הזו, שמכח חוק השבות מקבלים אזרחות ישראלית גם גויים גמורים בגלל קירבת חיתון, או קירבת בשר עם יהודי או יהודיה. וכל שכן לגבי אלה שהונו את מדינת ישראל ובאו לכאן בגלל סל הקליטה, ונכנסו ע"י שהציגו מסמכים מזויפים כאילו הם יהודים. ולצערנו, עד שלב זה, מדינת ישראל היא חילונית מאז נוסדה. וככל שתהליך החילון יגבר, סכנת ההתבוללות תגדל, דבר שיפגע בנו כאומה יהודית, וגם בזכותנו על ארץ ישראל, ולא ירחק היום, ח"ו, אם לא יתעשתו, מדינת ישראל תחדל להיות יהודית, והיא תהיה מדינה לאזרחיה.