דילוג לתוכן העיקרי

מעלת התשובה

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1."האומר אחטא ואשוב, אין מספיקין בידו לעשות תשובה".
א. מה הכונה "אין מספיקין בידו לעשות תשובה"?
ב. מדוע לא נאמר בצורה יותר ברורה: "האומר אחטא ואשוב, לא סולחים לו"?
2. א."זדונות נעשות לו כזכויות". נניח שאדם עשה הרבה עבירות, והוא החליט לחזור בתשובה. האם באמת כל העבירות שלו הופכות לזכויות?? לדוגמא:אדם שלא הניח תפילין שנים רבות, והוא עשה תשובה. האם בשמים מחשבים לו את כל השנים שהוא לא הניח תפילין, כאילו הוא הניח תפילין?
ב. אם הזדונות נעשות לו כזכויות, יוצא מכך שבעולם הבא האדם לא יקבל עונש על העבירות שהוא עשה לפני שהוא חזר בתשובה, מכיון שהם הפכו לזכויות. האם כך הדבר?
תודה וכל טוב.

תשובה

א. טורדים אותו בטרדות שלא יספיק לשוב בתשובה, או שתשובתו אינה שלימה.
ב. כי כשאדם שב בתשובה אמתית, נדיר מאוד שאין סולחים, משום שאין דבר שחוסם תשובה, רק במקרים מיוחדים במינן.
2. א -
ב. האנרגיות שיש לעובר זדונות וכן הכשרון והיזמה, כולם יתנקזו כשישוב בתשובה לאפיק של עשיית זכויות, ואלה יוכפלו שבעתיים.