עמדת הרב קאפח לגבי הספרים החיצוניים
לגבי הספרים החיצונים כ:בן סירא צוואת השבטים ועוד.. האם הביע הרב קאפח עמדה לגביהם, קריאה בהם, הסתמכות מהם מול מדרשים ולימוד בכלל.. מהימנותם? מהי עמדת כב' הרב? אשמח אם תציג את ה דעות הלכתיות במידה וישנם.
תודה.
הנה בהרבה גמרות מצטטים מספר בן סירא. מאידך, בגמרא סנהדרין, ק, ב רב יוסף אמר שאסור לקרוא בספר בן סירא. וגם בירושלמי, סנהדרין, י א, מנו ספר בן סירא בין הספרים החיצוניים שאסור להכניסם לבית. והרמב"ם בפיהמ"ש סנהדרין, א, הלך בעקבות הירושלמי, וכלל בין הספרים החיצוניים "ספרי מינין וכן ספרי בן סירא, שהיה איש חבר ספרים בהזיות מענייני "אלפראסה", שאין בהם חכמה ולא תועלת אלא אבוד זמן בדברים בטלים". וכתב מורנו הרב יוסף קאפח בהערה 10 שם, בענין "אלפראסה" שאותה הזכיר הרמב"ם "טענת הכרת תכונותיו של אדם על ידי סימנים חיצוניים בגופו, או בשערו, כעין שהזכירו בדף ק, ב, זלדקן, קורטמן, עבדקן, סכסכן, וכיוצא. הוסיף מורנו הרב יוסף קאפח וכתב שם: "ובבן סירא שבידינו אין דברים אלה ואף לא מילי מעלייתא שהזכירו חז"ל בשמו, וכבר ידוע שהוא לקוי בחסר" עכ"ל. מדברי מורנו הרב יוסף קאפח למדנו שיש ספר בן סירא שתכנו חיובי וממנו ציטטו, ובספר בן סירא שבידינו, אין בו אותם הציטוטים החיובים שציטטו חז"ל ממנו, אבל גם אין בו דברים שליליים שבגינם נקבע שהוא מן הספרים החיצוניים שאסור לקרות בו ולא להכניסו לבית. ומורנו הרב יוסף קאפח שיער, שאולי הספר שבידינו חסר בתכנו.