עבודה אצל ערבי - קצת דחוף אם אפשר
לרב השלום והברכה, שבוע שעבר הוסכמתי לעריכת דין, ואני מחפש עבודה בתחום. כעת הוצע לי ע"י עו"ד ערבי נוצרי, לעבוד אצלו (לאחר שהוא קיבל המלצה ממקום ההתמחות שלי, מוסד ציבורי שחלק גדול מלקוחותיו תובעים אותו). שאלתי היא, הבנתי בעבר שאסור למנות ערבי לתפקיד על הציבור. האם זה חל גם לעניין עבודה? כלומר האם עלי לסרב להצעה ולהמשיך לחפש עבודה על אף ההפסד הכלכלי (אי"ה הזמני) בכך, או שאין כל מניעה לעבוד עבור ערבי. אינני יודע אם זה רלוונטי לתשובת הרב, אולם מדובר בערבי נוצרי, כאשר שאר עובדי המשרד כוללים ערבים נוצרים ומוסלמים כאחד, ועו"ד יהודייה אחת. כמו כן, הרוב המוחלט של הלקוחות של משרד זה הינם ערבים תושבי מזרח ירושלים התובעים זכויות מהמדינה, לא תמיד ע"פ המגיע להם כמובן (לשאלתי בעניין זה השיב עוה"ד כי מאחר ורובם מגיעים דרך הסיוע המשפטי, הוא מחויב לייצגם).
תודה מראש.
שאלתך היא למעשה משולשת:
א. לעבוד אצל ערבי נוצרי
ב. מינוי ערבי נוצרי לתפקיד ציבורי
ג. סיוע לערבים תושבי מזרח ירושלים בחבילת זכויות מהמדינה, לא תמיד עפ"י המגיע להם. על שאלה ב' לא אתייחס, משום שאיננו יודע מהו התפקיד, וכיצד נבחרים או מתמנים כדי לקבלו. והן משום שבלאו הכי אין רלבנטיות מעשית לשאלה, מאחר והם נבחרים או מתמנים מכח חוקי המדינה. לגבי שאלה א - עלינו לדעת, שאף שאנו צריכים להאיר פנים אל כל אדם שנברא בצלם, ולנהוג עמו ביחסי שלום וכבוד הדדיים, אבל צריכים אנו להיות זהירים שלא לפתח מערכת קשרים הדוקה למדי, ועבודה משופת כמעט כל יום, בהרבה שעות במשרד שרוב עובדיו עורכי דין ערבים, נוצרים ומוסלמים, וכן לקוחותיו. כי השהייה הרבה ביחד, וככל שהקשרים מתהדקים, יש והיא פוגעת ביהודי השוהה בקרבם, במערכת החיסונית הרוחנית שלו, להגנה על זהותו היהודית. וד"ל. אשר לשאלה ג - ללא כל קשר עם זהותם הדתית או הלאומית של הלקוחות התובעים מן המדינה או מוסדותיה, תביעות נצלניות, הרי הדבר אסור, גם לגבי לקוחות יהודים. על אחת כמה וכמה, כשמדובר בלקוחות תושבי מזרח ירושלים, שרבים מהם פוסחים על שני הסעיפים, משתפים פעולה עם המתנגדים לדו קיום, ומנצלים את האזרחות שניתנה להם כדי להפיק רווחים כספיים מן המדינה וממוסדותיה. שהדבר פשוט שאין היתר לעשות כן, ולייצגם בתביעות כאלה.