דילוג לתוכן העיקרי

נושאים שונים

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכה אליבא רבנו ומורנו הרב יוסף קאפח כיצד יש לקיים מצוות הדלקת נרות במקרים הבאים:
1. אם אנחנו מתארחים בבית חמי שגר 20 דקות הליכה ברגל מאיתנו, ואישתי יוצאת לפחות שעה לפני שבת, ואני נשאר עד זמן כניסת שבת בבית. אני צריך להדליק בבית ולצאת? או שהיא תדליק בבית ותצא? או שהיא תדליק אצל הוריה?
2. במידה ואנו מתארחים אצל הוריי שגרים 5 דקות מאיתנו, ואנו יוצאים יחד כמה דקות לפני כניסת השבת אליהם. האם אישתי צריכה להדליק בבית או שיכולה להדליק בבית הוריי? והאם העובדה שלא נהיה בבית במשך כל הערב, ולא יהיה מי שייהנה מהנרות, וכן אולי יש חשש של דליקה, יכול להשפיע?
3. ב"ה נולדה לנו בת יקרה לפני כשנה, אישתי נוהגת להדליק עוד נר שבת לכבודה? האם זה בסדר או שאין לנהוג כך?
4. מאיזה גיל יש לחנך ילדה לצניעות כלומר לבישת שמלות וללא שרוול קצר וכד'
5. במקרה ובו בבית הכנסת היה נהוג שנים רבות להתפלל תפילת מוסף של שבת פעם אחת ללא חזרה, והתאסף וועד בית הכנסת וקבע בהחלטת הרוב כי מעתה ינהיגו לומר מוסף פעמיים לחש וחזרה, האם מותר להתפלל עם הציבור רק תפילה אחת או שמחויבים לנהוג כמו כל הציבור ולהתפלל לחש וחזרה?
6. מדוע אנו נוהגים לומר בתפילת מנחה "והוא רחום" ולא להתחיל "אשריי"?
7. האם יש להנהיג לומר תפילה לשלום המדינה בבית הכנסת כנדפס בסידורים? יישר חיילך לאורייתא, אין מילים לתאר את עזרת הרב בכל תשובותיו.

תשובה

1. אם אתם שבים ללון בביתכם, עליכם להדליק נר בביתכם, ורצוי שאתה תדליק כי אשתך יוצאת זמן רב לפני מן הראוי להדלקה. אם אתם לנים שם, אינם מדליקים בביתכם, ואתם יוצאים ידי חובה בהדלקה בבית הוריה, אלא אם כן מייחדים לכם חדר לינה נפרד, שאז אשתך תדליק בחדר הלינה.
2. כנ"ל.
3. אין בכך שום דבר רע.
4. בתימן מאז היותה תינוקת. בימינו, יש להתחיל לפחות מילדותה. גיל המעון או לפחות מהגן.
5. אם החלטת הוועד אינה נוגדת את התקון של העמותה, או של המתפללים, יש לנהוג כהנהגתם, אם גם הנהגה דתית היא בסמכותם, כגון שאין רב למתפללים.
6. כך זה נמצא בסידור רס"ג, וכן גם אצל רבנו הרמב"ם וכן גם בתכאליל הקדמונים.
7. למה לא. בתנאי שהמתפללים ישמעו מי שבירך זה ולא ידברו בעת שאומרים אותו, או שלא יהיה חלק ניכר מן הציבור בחוץ כשאומרים אותו. כי אם כבר אומרים מי שבירך בשבת, לכל דורש ומבקש, כלום לא יאמרו מי שבירך לעם היושב בציון ולשלום המדינה.