דילוג לתוכן העיקרי

מינוי גבאי בתפילת הנץ

שאלה

בס"ד כמובן שישנם פרטים רבים אך לא הרחיב בהם אנסה לתמצת את השאלה. לפני 10 שנים בערך (בזמן שעדיין הייתי "בעל בית" ובמשך הזמן נכנסתי לרשימת האברכים) ביקש ממני הרב (שאגב אין לו הסמכה ברבנות) של הכולל אליו הייתי קשור (כולל אברכים, בחורים וגם "בעלי בתים" בכולל ערב) להקים מניין נץ בכולל (מאז שחזרתי בתשובה התפללתי בנץ אבל התפללתי במקום אחר) בתחילה היה קשה, לא היה מניין אבל הרב הורה לא לוותר ואפילו להתפלל ביחיד (היינו פעמים 4 או
5) ועם הזמן המניין התחזק אנשים הכירו את המניין ומאז ועד היום ב"ה המניין מצוין. לאחרונה עזבתי את הכולל ועברתי לכולל אחר מסיבות שונות הרב החליט להחליף אותי כאחראי על הנץ, בתחילה רק בימי חול ובשבת אנו מתפללים במקום סמוך ששייך לכולל רק בעקיפין (מקום שנפתח ע"י משפחה לע"נ של הבת/אחות, הם אחראים אבל בנשיאות הרב) לאחר מכן ביטל את תפקידי גם שם. הוראה נוספת שהעביר לאחראי החדש היא לעלות אותי כשליח ציבור רק פעם בחודש וזאת לא מהסיבה שאני לא כשיר לכך אדרבה אני מדקדק בתפילה. ודרך אגב הייתי אחראי על הרבה דברים בכולל כולל מניינים נוספים שהתפללתי בהם. טענת הרב היא שהוא מעדיף אחראי השייך לכולל, לשאלת חברי (המחליף בתפקיד) הרי היו וישנם אחראים במניינים אחרים שהם לא אברכים והתשובה שזה שונה משום שאני עזבתי ומראה בכך שאני לא מקבל את הנהגת הרב (ולא אפרט את דעתי לכוונתו) לציון שמעולם לא עשיתי דבר במניין שלא לפי דעת הרב.
והשאלה האם מותר על פי ההלכה לבטל מינוי כזה (לאחר שנים רבות של אחזקת מנין שהקמתי במאמץ) ללא סיבה של התרשלות או עבירה כל שהיא. אשמח לפרט יותר אם אתבקש.

תשובה

בדברים שבין אדם לחברו, אין אפשרות לחוות דעה, מבלי לשמוע את שני הצדדים, כל שכן כשמדובר בינך ובין רב, כי חזקה היא שהרב יודע את ההלכה, שאין לפגוע בחזקת שררה, שיש לאדם, אלא אם כן יש ביסוס הלכתי לכך. ולכן, מאחר והבנתי מדבריך שהרב בדעה, שאינך מקבל את מ רותו, כדאי שתפייסנו, ותשוחח עמו פנים בפנים, אפשר שהדברים ישתנו ולטובה. וה' יהא בעזרך.