דילוג לתוכן העיקרי

בבקשה אני צריכה עזרה בשאלות האלה לא הבנתי את פירושים.

שאלה

בס"ד לרב שלום,, כיצד הצליחו החרטומים לבצע את האות (מטה הפך לתניו) כמו אהרון ע"י מה הצליחו
2. מדוע אצל בנ"י המטה הפך לנחש ואילו אצל פרעה והמצרים המטה הפך לתנין?
3. למי שייך המטה שהפך אהרון לתנין? אם שייך לאהרון מדוע לא השתמש אם המטה של משה?
4. מדוע אהרון מבצע את המופת הרי ה' אמר למשה שאהרון יהיה לו לפה והרי משה לא צריך כשרון מיוחד לבצע את המופת?
5. מה ההבדל בין הפיכת המטה לתנין אצל אהרון לבין הפיכת המטה לתנינים אצל החרטומים?
6. האם הנס של הפיכת המטה לתנין אצל אהרון היה גם גדול ביחס לחרטומים עוד לפני שהמטה בלע את המטות הרי החרטומים גם הצליחו לבצע את המופת אז שאלתי היא מתי המופת הופך למשמעותי האם גם בהתחלה או רק לקראת הפיכת המטה למטות?
7. למה אחרי שהמטה בלע את המטות מחזק פרעה את ליבו? וכתוב שלא שמע פרעה למה הוא לא שמע?
8. איך הוכחו משה ואהרון לפרעה שהם שליח ה' האם ע"י שהמטה הפך תנין או שהמטה בלע מטות כי הרי מטה הפך לתנין גם מצרים יודעים לבצע?

תשובה

1. עיין ראב"ע, שמות, ז, יא: "שהם (=החרטומים) לא עשו (=המטות לתנינים) כי אם בדרך להט, וטעמו כמו להט החרב, דבר שייראה לעין רגע אחד, ולא יעמוד".
2. המטה של משה נהיה לחנש, שמות ד, ג, בפני משה, כדי למסור מסר למשה. לדעת רש"י, על שמשה רבינו כשל בלשון הרע, על ישראל. ולדעת בעלי המדרש, פרדר"א, מדרש הביאור, ומאור האפלה, שפרעה מסוכן לישראל כנחש, שהוא נושך וממית. לעומת זאת, בשמות, ז, ט, יב, אהרון פעל מול פרעה, שנמשל לתנין, ונמסר לפרעה מסר, על שסופו להיבלע, ולהיאבד, עפ"י מדרש הביאור יש לציין שרש"י, שם, ז, ט, כתב "לתנין, נחש". ולכאורה, לפיו, אין קושיא.
3. נחלשו בדבר, י"א שהוא מטה משה (מדרש שכל טוב) וי"א שהיו מטה אהרון, כי מטה משה קדוש יותר (זוהר). עיין אברבנאל, שהראב"ע סבור שהוא מטה משה, והאברבנאל סבור, שהוא מטה אהרון.
4. אכן תפקידוש ל אהרון להיות מתורגמנו, או דוברן של משה, אך גם עוזרו, ואדרבה, כבוד ומעלה יש לאהרון, בפני פרעה, שאהרון מבצע מופתים.
5. הפיכת המטה ע"י אהרון לתנין - נס. וע"י החרטומים - מעשה להטים ואחיזת עיניים.
6. כן - עיין תשובה
5.
7. מאחר וראה שיש לחרטומים יכולת כל שהיא הקשה לבו, ומאת ה' היתה זאת שיכבד לבו.
8. ע"י מכלול כל הנסים והנפלאות שעשו בפני פרעה ובמצרים.