דילוג לתוכן העיקרי

הלכות שבת לילדים

שאלה

ה נעשה בדבר ילדים קטנים בני שנה - שנתיים שלפתע ביום השבת פותחים את הארונות לוקחים משחק מוקצה (עם סוללות שעושה צלילים) ואז משחקים עמו ויש צלילים בבית. מצד אחד אני יכול לומר לו אסור וכיו"ב אך הוא אינו בר דעת וייתכן שימשיך וכך היה למעשה מצד שני איני יכול לקחת ממנו את המשחק שהרי זה מוקצה. אם כך, מלבד לעשות לעצמו עוד גדר ועוד סייג ולשים משחקים אלו בארונות למעלה הרחק מן הילד, מה בכל זאת נעשה ברגע ודבר כזה קורה? שאלה שניה, האם פלאפון ישן או שלט של מזגן וכיו"ב שמשמשים למשחק של הילד (ללא סוללה, כך שלא יכול להיות מופעל כלל) הם בגדר מוקצה בשבת? האם אנחנו יכולים לשחק עם הילד בזה? שהרי זה כמשחק בעלמא שאלה שלישית אם הילד לקח מוקצה בשבת, כגון פלאפון שעובד והוא תקין ומשתמשים בו, והניח על המיטה שלנו ביום השבת. מה נעשה? האם מותר להזיז בשינוי? איך? נודה למורנו ורבנו ונבקש תשובה על פי משנת רבנו הרמב"ם

תשובה

1. אם הם בני דעת, יש למנעם ולהסביר להם. אם אינם בני דעת, יש להתעלם מהם, אך יש לנעול אותם ארונות. ניתן להחזיר משחקים אלו לארונות ולסגור הארונות, כי משחקים אלו הם כלי שמלאכתו לאיסור, שמותר לטלטלו לצורך מקומו.
2. אם כבר יצאו לגמרי מכלל שימוש, הם אינם מוקצה, אלא הפכו להיות צעצועים. ואם לא יצאו מכלל שימוש, הם ככלי שמלאכתו לאיסור, שמותר לטלטל לצורך מקומו, או לצורך גופו אך לא לצורך עצמו.
3. מותר ליטלו מעל המיטה, ולהצניעו. כי אדם צריך את המיטה. ואותו מכשיר הוא כלי שמלאכתו לאיסור.