דילוג לתוכן העיקרי

מדוע ה' עוזר לנו?

שאלה

אני מודה, שאינני מבין מדוע ה' עוזר לנו. לא רק שרוב היהודים במדינת ישראל אינם מקיימים מצוות, ומחללים את השבתות. אלא גם רוב היהודים שומרי תורה ומצוות, הן אלו הנקראים חרדים, והן אלא הקרויים ציונים דתיים, תומכים ומעודדים את חילול ה', והפכו זאת למצווה הגדולה ביותר. נדמה לי שבכל או כמעט כל הישיבות החרדיות, והישיבות של הציבור הדתי לאומי, מעודדים את תלמידיהם ללמוד תורה בישיבות, ולקבל שכר על כך, וזאת בניגוד למשנה במסכת אבות פרק רביעי, דברי רבי צדוק והלל,  ובניגוד לרמב"ם המצטט את חז"ל בנושא, וקובע שהעושה זאת מחלל את ה' ומבזה את התורה, ומאבד את העולם הבא. והדבר גם אמור לגבי רבני הישיבות המקבלים שכרם על לימוד תורה.  להזכירכם כי חילול ה' היא העבירה היחידה, אשר מי שעשה אותה וחזר בתשובה, לא מתכפר לו, לא ביום הכיפורים, לא לאחר שבאו עליו ייסורים, אלא רק במותו,  מתכפר לו, וזאת בתנאי שחזר בתשובה (הלכות תשובה ברמב"ם פרק א). אבל כל העוברים ומחללים את ה', מאמינים לרבותיהם שאמרו להם שהם מקיימים מצווה גדולה,  ולכן אינם חוזרים בתשובה כלל. גם אם נאמר, שרבים חלקו על הרמב"ם ועל הבנתו את המשנה הנ"ל, הרי באיסורי דאורייתא מחמירים, ולא מתירים כמו המקילים. אם זה המצב בימינו, כפי שציינתי לעיל, איני מבין מדוע אנו מצפים שה' יעזור לנו?

תשובה

יקירי,
א הברית של ה' עם אבות האומה, מאפשרת, שה' מקיים מצדו את הברית, גם כשיש דורות שאינם מקיימים בדיוק את הברית כלפי ה', כפי שציינת.
ב החטאים שציינת, המשקל האלודי הוא מקיף מאוד, כי ה' יודע הכל, והוא יודע שיש הרבה מעשי חסד ועוד זכויות רבות, שאנו כבשר ודם לא מודעים להם.
ג המשקל האלודי של הזכויות ושל החובות אינו כמשקל שלנו.
ולכן, והוא רחום יכפר עוון, וה' יסייענו לשוב בתשובה שלמה ויסייענו במעשי רצונו כרצונו.