האם על הישיבה חלה חובה לספק בשר חלוט לתלמידיה?
האם ניתן להקל בעניין בשר שאינו חלוט במקום ציבורי?
מו"ר הרה"ג רצון ערוסי בתשובה לתמידי ישיבת עתניאל שפנו אליו להסדרת הכשרות בישיבה בהתאם למנהג אבותם.
לכבוד
תלמידי ישיבת הר חברון
ד"נ דרום הר חברון עתניאל 90407
ר' זיו מוסייל נ"י ור' נועם עמרן נ"י
כנהר – שלום, וכנחל שוטף – ברכה!
לשאלותיכם בענין החליטה:
להלן הנימוקים:
עיין ספר שמ"ש ומגן, ח"ב, יו"ד, יט, שם דחה הגר"ש את דעת הגר"י בנו של הגרע"י שיהודי תימן צריכים להקל כמרן, וקבע שיהודי תימן אין להם לזוז ממנהגם זה הקדום "שיש לו יסוד ועמוד גדול שהוא הרמב"ם ז"ל, בודאי חובתו (=של יהודי מתימן) להמשיך בזה, וזה ברור".
כן עיין שם, סימן כא, שם כתב בהערותיו לספר "עדות משה" להר"מ דרעי, "באנשי תימן הפוסקים והולכים אחרי הרמב"ם, וזהירין לעשות חליטה כדברתו, דודאי דצריכים לישאר במנהגם". כן עיין ספר "עשה לך רב" ח"ה, סימן יח, עמ' קנו, להגר"ח הלוי שם פרסם את דברי על מה שכתב בספרו, מקור חיים השלם, ח"ה, סימן יח, עמ' 210-211 בענין החליטה.
גם הגרב"צ אבא שאול סבור, שיהודי תימן הם קהילה בפני עמה, בי"ד בפני עצמו ועליהם לנהוג כמנהגם. איני זוכר עתה היכן כתב זאת.
ואני תמה, שדבר זה לא נעשה עד היום, מלבד תקופה מסוימת בישיבת קול תורה בהוראת הגר"ש אוירבעך ז"ל, במיוחד שאין החליטה מהווה הכבדה גדולה.
וה' יגדלכם לעבודתו וליראתו
בברכה,
רצון ב"ר יוסף ערוסי הלוי