דילוג לתוכן העיקרי

שאלות באמונה

שאלה

בס"ד

שלום עליך רבי.

1)אם הרב יוכל להסביר לי איך אנו יכולים לדעת בוודאות שהקב"ה לא "מסתלבט" עלינו,ז"א,ברור שאין לנו תפיסה באלוקות ודווקא בגלל זה אנו לא יכולים לדעת באמת מדוע הדברים מתרחשים בעולם,אולי בת'אכלס יושב מישהו למעלה וצוחק על כל העולם.

2)מה מחייב את האדם לקיים תורה ומצוות? מובן לי שזה לטובת האדם,שאם יקיים חייו יוטבו הן בעולם הזה והן בעולם הבא,אך,האם יש חיוב יותר מהותי מדוע אני מוכרח לקיים ציווי ה'? הרי על כורחנו ניכנסו לעולם ולמרות שכעת אין אנו רוצים לצאת ממנו,לא מבחירה באנו ולכן מה מחייב אותנו לציית לציווי ה'?

3)בדר"כ בשביל להוכיח שיש תורה שבעל"פ אומרים שלא יכול להיות שלא הגיע הסבר יחד עם התורה שבכתב שהרי דברים רבים נראים סתומים כמו סוכה ואתרוג ותפילין וכ' ובלי הסבר הדברים לא ברורים,אך הסבר זה אינו מובן לי כ"כ,שכן אולי באמת מה שהקב"ה רוצה מאיתנו זה שנקיים מה שכתוב בתורה כדי לזכור שהוא משגיח על העולם ומטיב להולכים בדרכיו ולכן צריך לעשות "טקסים" ו"סמלים" כדי שנזכור זאת ולכן מצוות סוכה שבאה להזכיר לנו שה' השגיח על עמ"י במדבר ועשה להם סוכות לא תהיה חייבת להיות בגודל מסוים ,וכן בכל הדברים בהם התורה שבעל"פ מוסיפה דקדוקים ,ודווקא בגלל שבתורה שבכתב יש מעט פרטים אז דווקא בהם יש לעשות את הדקדוקים ולא בשאר הדברים שבהם לא צריך פרטים נוספים.

מצטער על האריכות אך שאלות אלו באמת מטרידות אותי ואודה לרב על תשובות מפורטות עד כמה שניתן.
רוב תודות

תשובה

כמעט חשבתי שאתה "מסתלבט" עלי כשאתה כותב על ה' "מסתלבט", אך עד מהרה נוכחתי לדעת שאתה באמת רוצה לדעת: בשאלתך הראשונה - סוד השגחת ה' על עולמו. בשאלתך השנייה - טעמן של המצוות ותכליתן, וסודה של הבחירה החופשית. ושאלתך השלישית - תורה שבכתב ותורה שבע"פ.

יקירי - הנני ממליץ בפניך לקרוא היטב בעיון וברגש את כתר מלכות של רשב"ג אפילו מספר פעמים, אח"כ חזור אלי, אם תרצה עוד בכך.