דילוג לתוכן העיקרי

ברסלב

שאלה

לכב' מורנו ורבנו ועט"ר הגאון רבי רצון ערוסי יצ"ו.
שלום רב.

אני משמש כר"מ בישיבה במרכז הארץ. לאחרונה אני מגלה כי לחלק מתלמידי ישנה משיכה לתורת ברסלב. בהתחלה ראיתי זאת כדבר חיובי, כי לא הייתי מודע כל כך לפירושי ר' נחמן. אולם כעת יצא לי להתוודע לדברים שונים ותימהוניים בדבריו עד שאין לי ברירה אלא לראות בו אדם שסבל מ"שגעון גדלות". אינני יודע עד כמה הרב מכיר את הדברים המוזרים שלו, ולכן אצטט מס' משפטים מהספר חיי מוהר"ן שכתב תלמידו המובהק ר' נתן אשר חיבר גם את ליקוטי מוהר"ן.

בפיסקה קכ"ג הוא כותב על הסבא משפולי כך:"דעו אחי ורעי אגלה לכם סוד, ותצניעו את הסוד הזה להיות כמוס ביניכם כדי שלא להרבות מחלוקות בישראל, דעו שהזיידע (הסבא) מעיר שפולי שהוא יהודה לייב בן ברוך המפורסם, תדעו שאני בקדושה והוא כנגדי בטומאה, ואני הזקן האמיתי שבקדושה, זקן, זה שקנה חכמה, דברים של עתיק יומין והוא זקן שבטומאה, שהוא זקן שבס"א, היינו אבי אבות הטומאה".

הוא ממשיך שם על הסבא משפולי כך "בשביל זה עסק כל ימיו בצדקה כדי לבטל כח הצדקה של ישראל עם קדוש שנותנים כדי להכניע כח של אבי אבות הטומאה וכו' והוא השתדל בצדקה כדי להתגבר על צדקות ישראל עם קדוש".

במקום אחר הוא שרף ספר של חידושי תורה שלו, הוא אחזו בידו ושרפו ואמר "כמה תורות כתובות על חתיכת נייר זה, שיש כמה וכמה עולמות שהם ניזונים ויש להם חיות מהעשן של התורה שלו".

בפיסקה רע"ב הוא כותב "אני סבא דסבין".

בפיסקה רמ"ו אמר למחותנו "יש לי בת בקרימנטשק תפרוס בשלומה ותאמר לה שיש לה אבא שהוא כזה חידוש שלא היה ולא יהיה, אם הייתי רוצה לגלות מעצמי היו כל העולם רצים אחרי, אלא שאיני רוצה".

בפיסקה ש"פ "שבספר הא' ב' שחיבר היה לו אות ר' על רפואה, והיה כתוב שם כל הרפואות ולא הייתה מחלה בעולם שלא היה כתוב שם רפואתה, אך לא רצה שיתגלה דבר זה ושרפו".

בפיסקה רס"א "בלילה קודם הברית מילה של בנו ז"ל, אז ישב עמנו הרבה ודיבר עמנו הרבה מעניין גדולתו ואמיתת הפלגתו, ושמענו ממנו אז כמה דברים ואמר אז, שקשה להכניס בלב (את) גדולתו, ואי אפשר לדבר מזה, כי גם אחרים אומרים על עצמם כך לשונות כאלו, וכל מה שיכול הפה לדבר, גם השני מדבר כן על עצמו".

בפיסקה רס"ט אמר "אני עניו יותר מכל המפורסמים".

בפיסקה ש"כ אמר "כל מי שיציית לי ויקיים כל מה שאני מצווה, בוודאי יהיה צדיק גדול יהיה מה שיהיה, והעיקר שישליך השכל שלו לגמרי, ויעשה רק כאשר יאמר הוא הכל כמאמרו".

בפיסקה ש"ל "אני יכול לעשות מכולכם צדיקים גמורים נוראים, אבל מה יהיה, אם כן יעבוד השם יתברך בעצמו את עצמו".

בפיסקה ש"ד "אמר לאנשי שלומנו "מה אתם יכולים לעשות תשובה? וכי מספיקים ימיכם וכוחכם לתקן אפילו פגם אחד ממה שקלקלתם? רק אני עושה תשובה בשבילכם ויש לאל ידי לתקן הכל, כל מה שקלקלתם עד היום, רק העיקר שמעתה לא תעשו עוד, ואפילו מהיום והלאה אין אני מקפיד על השגגות שתעברו רק העיקר שתשמרו עצמכם ממזיד".

בפיסקה שצ"ג אמר "אפילו אם היה הבעש"ט והאר"י ז"ל וכו' בעולם לא היו יכולים להשתוות עימי".
בפיסקה רפ"ה "פעם אחת דיבר עימי ואמר כמתגעגע, איך לוקחים (כלומר איך עושים) חבריא כמו שהיה אצל רשב"י וכיוצא, ואני הייתי ג"כ תוחב ראשי ביניהם, ענה ואמר מן הסתם, איך שהיה נמצא חבריא כזאת הייתי אני הרבי שלהם".
בפיסקה ת"א אמר "כל הצדיקים הגדולים הגיעו למעלה ומדרגה שהגיעו אבל עמדו בזה, ואני בכל רגע ורגע נעשה איש אחר".
בפיסקה ר"נ "אותי צריכים כל העולם לא מבעיא אתם, אלא אפילו כל הצדיקים צריכים אותי, כי גם אותם צריכים להחזיר למוטב, וגם אפילו אומות העולם צריכים אותי, אך דיו לעבד להיות כרבו".

בפיסקה שס"א "אמר "שיש לו תורות בלי לבושים, פירוש שאינו יכול להלביש את התורה שלו בשום לבוש, ואמר קרא אסמכתא בעלמא הוא, שסומך התורה שלו על המקרא, ושסומכין על איזה דבר בודאי הסומך גדול יותר מן הנסמך, כן התורה שלו גבוה מאוד עד שאינה יכולה להתלבש אפילו במקרא כי אם דרך אסמכתא בעלמא".
עד כאן מקצת מהדברים הנוראיים שראיתי. כב' הרב, מה עלי לעשות עם תלמידים שמדברים איתי על ברסלב, האם עלי להסביר להם את החסרונות הגדולים הנ"ל או שמא אניח להם בדרכם כי זה מושך אותם ועוזר להם מבחינה רוחנית?

יש לו עוד פירושים משונים בליקוטי מוהר"ן לדוגמא, הוא מפרש את אימרת חז"ל "כל המהלך יחידי בלילה ... מתחייב בנפשו" שהכוונה שאדרבא זה דבר טוב ללכת יחיד בלילה להתבודד במקום חיות וליסטים, הוא מפרש "מתחייב בנפשו" הכוונה שמתדבק במחוייב המציאות הקב"ה. אני אוסיף על שאלתי דלעיל, האם מותר ללמוד פירושים אלו?

בברכה ובתודה מראש ותזכה עוד להגדיל תורה ולהאדירה.

תשובה

יקירי!
אל לנו לעסוק באיש זה או אחר. ולא בתורות נסתרות. יש לנו די בתורה זו אורה. תורת אמת, תורת משה רבינו, עפ"י גדולי פוסקי ההלכה, וגדול שבהם מו"ר הרמב"ם, והם יהיו אור לנתיבתנו. ולאורם תחנך תלמידיך שהם בניך. וה' יהא בעזרך להנחות צאן קדושים על דרך האמת.