דילוג לתוכן העיקרי

זמן ר"ת ביציאת השבת.

שאלה

שלום עליך רבי,
אצלנו ביישוב אשר בו בנויה הישיבה
לאחרונה התפתח במוצאי שבת שני מניינים של ערבית...
הראשון בזמן יציאת השבת הרגיל הנפוץ, והשני הוא בזמן יציאת השבת אליבא דרבנו תם...
בנו של רה"י אחד מהתלמידים החכמים המובהקים ביישוב והנושא ונותן בישיבתנו השוקד בתורה יומם ולילה מתוך טוהר אמת ויושר פירסם לפני כמה שנים קונטרס מקיף חד ומדוייק אשר בו הוא מראה ומוכיח הן מבחינה הלכתית הן מבחינת המנהג הקדום בארץ ישראל והן מבחינת המציאות בת ימינו - מדוע מח' ר"ת והגאונים היא עדכנית גם להיום וזה לא מח' שהייתה קשורה לזמניהם דאז שם בצרפת...
ולכן גם הקונטרס נקרא בצדק וביושר "מחלוקת שהיא לשם שמיים סופה להתקיים".
הנפקא מינה ההלכתית היא שאם כן והמחלוקת עדיין עדכנית הרי איסור חילול שבת זה דאורייתא וספק דאורייתא לחומרא! ולכן תינוק שנולד ביום שישי בין השמשות הברית לא תהיה בשבת אלא יש להחמיר ולמול אותו ביום ראשון...
בניגוד למעשה דרב המובא בחזון עובדיה שם מרן הרב עובדיה פסק להם למולו בשבת...
ואני בתור ספרדי החש לדעת רבנו ואף מתחנך ע"פ הלך מחשבתו ההגותי פונה לרב לא מתוך דעת רבנו ההלכתית שהרי שם בקונטרס מוזכר שלדעת הרמב"ם הגישה אחרת,אלא אני פונה לרב מתוך ההלך ההגותי שיאמר לי מה דעתו שלו בדעת מרן השלחן ערוך ומהי דעתו לגבי הקונטרס...
שהרי אם והיה והמאמר החדשני והמתאגר צודק בדבריו יש לכל ירא שמים הנוהג כשלחן ערוך להחמיר כרבנו תם ביציאת השבת החמורה...
יודע אני שזוהי שאלה אישית אך הרב עמוס ותזכורת פנים אל פנים לפעמים משתכחת לכן החלטתי להזכיר לרב דרך הכתב...

את הקונטרס עצמו הגשתי לרב עם ספר חדש שיצא על פרשיות השבוע של רה"י בספר במדבר,את הקונטרס הרב הניח בתוך הספר ושלי לביתו אחרי הכולל...

בברכה ובהוקרה ממני אחד משלומי ישראל.

"מיום שחרב בית המקדש אין לו להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה".

תשובה

א. טרם הגיע לידי החומר.

ב. לכן, על פני הדברים, וכאמור, טרם עיינתי בדבריו, אם הוא הגיע למסקנה שאליה הגיע, הדבר מחייב אותו ואת תלמידיו, שהם נוהגים לפי הוראותיו.

לגבי מי שאינו תלמידו, הרי יוכל להמשיך כמנהג הרגיל, כי יש מחלוקות בעניין זה. מהי בדיוק שיטת השו"ע, ולכן גדול הוא כוח המנהג בעניין זה, כי כשיש ספק בהלכ,ה פוק חזי מאי עמא דבר, כי אם אינם נביאים הם, בני נביאים הם.