דילוג לתוכן העיקרי

בעל תפילה ביום כיפור, אם נאסר עליו על ידי רופא לצום

שאלה

הנני משמש בקהילתי כש"ץ קבוע בימים נוראים. ייתכן ומצבי הבריאותי יחייב אותי השנה, לראשונה, לאכול ולשתות ביום הכיפורים, כדי ליטול את התרופות לאיזון רמת הסוכר. במקרה זה אעדשה זאת בהתאם לשיעורים המותרים (מלוא לוגמיו, ככותבת הגסה) ובהפסקות הנדרשות. האם אני רשאי להיות ש"ץ במקרה כזה:
א. עד האכילה\השתייה הראשונה
ב. לאחר הטעימה הראשונה. הנושא אינו "בנפשי" כמובן, פרט לתפילת "כל נדרי" אשר אני מתפלל במניין אשר רובו אינו שומר תו"מ, והם באים במיוחד לשמוע אותי (ואם לא - לא יגיעו ל"כל נדרי").

תשובה

אסור שתיטול תרופות ותאכל פחות מכשיעור, רק כדי שתהיה ש"ץ, אלא רק אם אתה צריך ליטול תרופות ולאכול פחות מכשיעור, גם אם לא תהיה ש"ץ, כגון שי שלך מחלות, ה' ישלח לך רפואה שלמה, שהן מסכנות את חייך. כי כלל גדול ביוה"כ, אסור לאכול ולשתות למי שמתייגע להגיע לבית הכנסת ולהתפלל בציבור. ומוטב שהחולה ישכב בביתו ויתפלל יחיד מאשר שילך לביהכ"נ ויתפלל בציבור, וייאלץ להפסיק את הצום. והיה ובלאו הכי אתה צריך לאכול ולשתות פחות פחות מכשיעור, מבחינה עקרונית אינך יכול לשמש ש"ץ, אבל גש למורה ההוראה שלך, כשאלה אישית ולא כללית, כי יש מערכת של שיקולים, אם יש לך חליפין באותה בית כנסת וכיו"ב.