דילוג לתוכן העיקרי

כיסוי ראש לבחורות

שאלה

שלום לכבוד הרב,
מרן בשו"ע או"ח סימן צ"א כותב בסעיף ג' כי אין להזכיר את שם ה' בראש מגולה. קראתי בספר "ילקוט יוסף" כי הסעיף תקף הן לגבי גברים והן לגבי נשים. אני מבין כי הגברים חובשים כיפה לאור הלכה זו, וגם הבחורים ומחנכים את הקטנים לכך.
1) מה קורה אצל נשים, אמנם יש להם כיסוי ראש משום צניעות, אבל נניח שהיא נמצאת בבית ללא אף אחד או עם בעלה יש לה אפשרות להיות בלי כיסוי ראש. כי אז האם בהזכרת שם ה' עליה לשים "כיפה נשית" לפחות או כיסוי מלא "רגיל" או לא צריך בכלל?
2) מה קורה אצל נערות (אחר י"ב שנים), האם מחוייבות כנ"ל ב"כיפה נשית" בעת הזכרת השם? אם כן, למה אני לא רואה את זה בכלל?
3) מה קורה אצל ילדות, האם יש דין חינוך בעניין זה להרגיל אותה ללכת עם "כיפה נשית"? אם כן, כמו מקודם, למה אף אחת לא עושה את זה? שאלות אלו מטרידות אותי כבר חודשיים ובמיוחד שבתי עכשיו בת 3 ואם עלי להתחיל בחינוכה בעניין זה, הייתי רוצה להתחיל מוקדם. ברצוני להבין את העניין, האם כבוד הרב יוכל לתת מקורות ולהפנות אותי לספרות מתאימה בעניין זה.
בתודה ובברכה, ישועות ונחמות שלמה שלום

תשובה

1. כן. 2-3. לפי המנהג שהיה בתימן, כל אישה בישראל, לרבות ילדה, מחויבת בכיסוי כל שער ראשה, מטעמי צניעות, ואין כיסוי הראש תלוי בנישואין כלל. ומטבע הדברים שלא התעוררה שום בעיה ביחס לברכה. אולם לנוהגות שלא לכסות שער ראשן עד לנישואין, יש מחמירים שמכסות ראשן בשעת הברכה או התפילה. ולמרות שכתבתי כל הנ"ל, לפי דין המשנה, אישה ענייה שיש לה רק בגד אחד, וכיבסה אותו, והיא מפרישה חלה, מברכת, למרות שאין לה שום בגד עליה, רק יושבת על הארץ. וכן איש שטובל, ובאמצע טבילתו נזכר שעלול לעבור זמן קרית שמע, קורא קריאת שמע, אם המים עכורים, למרות שאין לו כיסוי ראש. וכשמדובר במקווה מזדמן.