דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות

שאלה

למעכ"ת הרה"ג רצון ערוסי שלום וטוב אדרוש
1. שאלתי הראשונה תעסוק בהלכות שבת יותר נכון בקשה להלכות שבת, האם נכון להמציא קונטרס אך ורק להלכות שבת כמובן עפ"י משנה תורה, כי הדור קטן וההבנה עוד יותר מי ישית את הרמב"ם ואת הר' קאפח מי יכיל? אם אסור להניח אוכל על הפלטה משום דמבשיל בשבת האם מותר להניח כלי ריק בשבת על הפלטה ועליו להניח מיני אוכלין? ואם כך לא די שיש פח על גופי החימום של הפלטה עצמה? שאין אנו מניחים על ה"אש" ממש.
2. האם נוחה דעת הר' קאפח מדיעותיו של פרופ' ישיעהו ליבוביץ'?
3. מהו שיעור לברכה אחרונה? האם אני יכול לדמות בנפשי שיעור כנפח שתי תמרות ומהו העוגן ההלכתי שמאשר לי כך?
4. האם יועילו תפילות הקדשות לימוד ומיני קריאת פרקי תהילים לרפואת פלוני או אלמוני, או שמא הבנה יותר נכונה היא שאם קיבל פלוני ייסור מאת ה' הוא, ועליו לפקוח עיניו לסור מדרכו האיוולת ואין בתפילות כלום?

תשובה

1. לא, כי הדבר דומה למניח פח או חצובה בפי התנור. ואסור להניח תבשיל על גבי התנור, גם על גבי פח שעל פי התנור.
2. איני יודע מה פירוש "נוחה". מארי זצ"ל היה מאוד מאוד שקול, ולא מתלהם. וד"ל.
3. שיעור לברכה אחרונה. מאכל - כזית בכדי אכילת פרס. משקה - רביעית בכדי שתיית רביעית, דהיינו בשתי לגימות.
4. הדרך הטובה ביותר, שהחולה או המתייסר, יפשפש במעשיו, ויתפלל הוא בעצמו לבורא עולם. אין לזלזל בכך שאחרים או ריבם מתפללים לשלומו, והוא או קרובי משפחתו יודעים כי דבר זה יוצר אצל המתייסר או קרוביו, תובנה של זקיקות לרחמי שמים, והוא או קרוביו כתוצאה מכך מפשפשים במעשיהם ומתפללים.