דילוג לתוכן העיקרי

אמונה

שאלה

שלום כבוד הרב,
אני לא דתי ע"פ ההגדרה הרגילה. גדלתי בבית דתי, למדתי אצל המורי שנים רבות ועדיין קורה ושונה, הולך לבית הכנסת בשבתות - בד"כ ובחגים תמיד. בני מחונכים בהתאם למסורת שלמדתי מבית אבא, מקיימים מצוות רבות רבות אך לא תרי"ג. הסיבה - שאלות אמונה רבות ותהיות על מהלכי העולם. מתקשה אני ליישב את את המידע המדעי איליו אני נחשף עם המידע מהתורה. ישנם חילוקי דיעות מהותיים בין המדע לששת ימי מעשה, אבולוציה וכד' נכון, אפשר לפטור זאת שהמדע הוא תיאוריה. אך עם זאת תיאוריה מוכחת! בעזרת התאוריה הזו הצליחו ליצור דברים מופלאים ואף להוכיח תיאוריות רבות בצורה מדעית. איך אפשר לישב את גיל מאובני הדינוזאורים או הממוטות הקפואות בסיביר אם גיל עולם צעיר של כ -5000 שנה? איך עדיין ממשיכים לקרוא את הקטע של מבנה מערכת השמש של "כתר מלכות" ולא מעדכנים? הבעיה שאני חש היא כי יסודות האמונה שלי רופפים וכל המגדל עלול לקרוס. פעמים רבות שאלתי את עצמי מה הרמב"ם היה עונה לי.... אמנם האמונה שלו היתה חזקה מכל ולא תלויה בדבר, אבל איך?

תשובה

א. לפי תיאוריך, אתה אדם דתי, באיזו מידה זו כבר שאלה אחרת, כל אחד מאתנו צריך לשאוף להרבות בתורה ובמצוות ובמעשים טובים, ולהיזהר מעבירות. וה' יהא בעזרך.
ב. שאלותיך באמונה הן לגיטימיות. ואין אף אחת מהן מחלישה את האמונה. אך עליך ללמוד שיעורים באמנוה אצל רב שראוי לכך, ויש. גם אם ההשערה המדעית בדבר האיבולוציה נתקבלה על דעת מדענים רבים, היא אינה סותרת את התורה, כי התורה מתחילה את תאוריה מן האדם שנברא בצלם אלוקים, שזכה להיגב אלוקי ונצטווה במצוות. ואין זה אומר שלא קדמו לו דינוזאורים. וששת ימי מעשי בראשית אינם נמדדים במושגי הזמן של יום בימינו, הם יכולים להיות גם במובן אלפי שנים, ואפילו יותר. אנו קוראים את כתר מלכות בשקיקה ובהתפעלות, כי הוא תיאר את גרמי השמים לפי מה שהיה ידוע כמדע של ימיו, לא לפי מה שמצא בתורה. והוכיח שהאדם בגופו הוא כאין וכאפס לעומת גרמי השמים. ובכל זאת ה' ייחד את האדם ע"י שבראו בצלמו, ולכן הוא מודה לה' ומתפלל אליו, ואם כן, דבריו נפלאים עוד יותר בימינו, שהמדע גילה עוד כוכבים, וגלאקסיות אדירות רחוקות במרחק אלפי שנות אור מאתנו.