דילוג לתוכן העיקרי

הרב רצון ערוסי בראיון לגל"צ "צריכים להשתחרר מהתובנות הישנות שהאדם הוא הבעלים על גופו"

בתיה"ח יוכלו לקחת את איבריו של אדם שמת מוות מוחי, ללא צורך בהסכמת המשפחה או באישור קודם של הנפטר - כך מציע הרב רצון ערוסי, נציג הרבנות הראשית בוועדת ההיגוי של המרכז הלאומי להשתלות. הרב ערוסי אמר בגל"צ כי יש להקים בתי דין רבניים בבתיה"ח, שבמקרה של פגיעה בלתי הפיכה בגזע המוח, יאשרו לקיחת איברים מהנפטר

 

תרומות האיברים בישראל מעוררות כבר משחר ימיה עימות עם העולם הדתי - אבל ייתכן שכעת יש לכך פיתרון, או אולי מקור לעימות נוסף. הרב רצון ערוסי, רבה של קריית אונו, חבר מועצת הרבנות הראשית ונציג הרבנות בוועדת ההיגוי של המרכז הלאומי להשתלות מציע שיטה חדשה לתרומת איברים. במאמר הלכתי שהוא מפרסם בימים אלה בשנתון "תחומין" של מכון צומת, מציע הרב שבתי דין מיוחדים בבתי החולים הם שיקבעו האם ניתן לתרום את איבריו של אדם שמת מוות מוחי ללא צורך בהסכמת המשפחה או בהסכמת הנפטר בעודו בחיים.

לקריאת המאמר ההילכתי המלא לחצו כאן

על-פי המאמר של הרב ערוסי, לאדם אין בעלות על גופו, ולכן אינו יכול לקבוע האם הוא תורם את איבריו או לא. לכן, על-פי הרב, כאשר ישנה פגיעה חמורה בגזע המוח ומוות מוחי כפי שהוגדר על-ידי הרבנות, יפנה בית החולים לבתי דין מיוחדים שיקומו לעניין הזה - והם יחליטו האם לתרום את איבריו של החולה לצורך הצלת חיים. ההצעה החדשה הזו כבר נשלחה לרב הראשי לישראל הראשון לציון שלמה עמאר, אך תגובתו טרם התקבלה.

את כרטיס אד"י, שהחותמים עליו מסכימים לתרום את איבריהם לאחר מותם, מכנה הרב "סחר באיברים", בשל התועלות כביכול שמשיגים בעקבות החתימה על הכרטיס, כגון קדימות בתור להשתלות ועצים שינטעו על שם הנפטר. את כרטיס "בלבבי" המיועד לציבור הדתי מכנה הרב "פשוט לא יעיל".

"קדושת החיים בתורת ישראל היא דבר נעלה ביותר, אך כרטיס אד"י לא זוכה להצלחה כפי שציפו. גם אני מודע לקושי הפסיכולוגי העצום להסכים לתרום איברים, והמאמר שלי נועד ליצור את התובנה ואולי הוא יעשה כברת דרך", הסביר הרב ערוסי בראיון לתכניתנו "מה בוער" עם רינו צרור.

פורסם לראשונה באתר גלי צה"ל