דברי סגן הרמטכ"ל ביום הזכרון לשואה ולגבורה, בראי היהדות
שאל השואל ואמר שכבר דשו בזה רבים ביחס לנאומו של סגן הרמטכ"ל ביום השואה האם יש עמדה הלכתית בעניין הזה, יהדותית לא פוליטית מכיוון שבמגזר הציבורי גבר השיח הפוליטי על השיח הערכי ולכן מבקש השואל לדעת אם יש התייחסות הלכתית.
מכיוון שכבר רבים דשו בדבר זה נותן טעם לפגם שגם אנו נאמר את דברינו מהזווית של היהדות שנקייה מהפוליטיקה. אך דווקא בגלל שהערב הוא יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל יש היבט חשוב להתייחס לנאומו של סגן הרמטכ"ל.
ראשית, עלינו לנהוג כבוד באיש רם המעלה הזה שתרם ותורם כמו רבים מחבריו לביטחון ישראל. והשיח בינינו לבינו איננו שיח שמגמתו חלילה להשפיל אלא שיח אמתי לברר.
סגן הרמטכ"ל אמר ביום השואה שצריכים להיות מודאגים מפני גילויים שהיו בזמן הנאציות ומלחמת העולם השנייה שאולי מתגלים בחברה שלנו היום בגלל המאבקים הבלתי פוסקים שלנו להתקיים מול אויבנו האכזריים.
ולכאורה היינו צריכים להתגאות במפקד בעל דרגה גבוהה כזאת אשר מצד התרומה הביטחונית הגדולה שלו דואג הוא לטוהר נשמות הלוחמים או האזרחים הקשורים בצורה זו או אחרת במאבק הקיומי שלנו. אבל עלינו לזכור שחכמי ישראל במסכת אבות מצאו לנכון להנחות אישים רמי המעלה אשר תופסים עמדות של מנהיגות. חכמים הזהרו בדבריכם שמא תחובו חובת גלות וילמדו תלמידים הרעים מדבריכם. כלומר כל מנהיג, כל אימת שהוא מתבטא התבטאות כללית לרבים עליו לנהוג באזני פלס את דבריו שמא בנסיבות מסוימות עלולים יהיו בני אדם טובים או רעים אך בעיקר רעים לקחת את דבריו של אותו מנהיג למחוזות אחרים שאליהם לא התכוון וזה עלול לפגוע מבחינה מחשבתית או ערכית בציבור הרחב.
היה מדובר במנהיג דגול, אנטיגנוס איש סוכו שאמר דברים מאוד מושכלים, לא לעבוד את ה' על מנת לקבל פרס. ולכאורה באמת זה דבר מופלא מאוד שהוא מעודד את עבודת ה' מתוך אהבה ולא מתוך צרכנות. אבל באו תלמידים הרעים ואמרו שמדבריו למדנו שאין איזה שהוא שכר או יעד תגמולי לאדם עלי אדמות, כלומר שאחרי המוות אין כלום, תצא רוחו ישוב לאדמתו ובזה נגמר העניין. וזה נגד האמונה הכל כך חשובה וחיונית, חיי עולם הבא לאנשים אשר זיככו את נפשם במעשים טובים בעולם הזה כל אותם גיבורים שמסרו את נפשם למען העם והמולדת, כל אותם גומלי החסדים, כל אותם מצילי נפשות אלה אי אפשר לומר שחייהם נסתיימו במותם אלא היהדות השכילה לקבל אמונה טהורה מאת ה' שהנפש האלוהית של האדם מתפגרת, הגוף מתפגר אך לא הנפש. הנפש נמצאת בעולם האמת והנצח ומתענגת כשכר למה שזיככה את נפשה בעולם הזה. ואוי לנו אם לא היינו מאמינים בזה זה היה מתסכל אותנו שבזה נגמרים החיים. ולכן באו תלמידים הרעים ואמרו שאין המשך וזה פוגע באמונה הרבה מאוד. הם חשבו שכל עבודת ה' היא בשביל האלוהים וזה טעות, הוא לא זקוק לנו כלל ועיקר עולם חסד יבנה, אלא זה למעננו שלנו, ולכן אמרו חכמים, חכמים הזהרו בדבריכם. וכל ההנחיה הזו מופנית גם אם לדברים שיצאו מפי המנהיג הם אמתיים, צריך לשקול מה עלולות להיות ההשלכות של אותם דברים. על אחת כמה וכמה אם מבחינה עובדתית או מבחינה עקרונית אין הדברים אמתיים שוודאי למנהיג אסור לאמרם.
דווקא בגלל שהוא אישיות רם המעלה מבחינה ביטחונית אזי כל מילה שיוצאת מפיו אנו סומכים עליה כדברים אמתיים ואז אנחנו אומרים בלבנו, אולי הוא יודע יותר ממה שאנחנו יודעים, אולי חס וחלילה הוא יודע שיש גינויים חוץ מדומא וחוץ מאותה הריגת אותו נער ערבי ושריפתו, אולי הוא יודע עוד דברים שעלולים להדאיג אותנו שמא חס וחלילה יש נגע בחברה והיא מתחילה לאמץ לה דרכי התנהגות בלתי אנושיות. ואנחנו מודאגים. ואם באמת אין דבר כזה אז מדאיג אותנו איך אדם בעל דרגה כזו משווה דבר שלא ניתן להשוואה כלל ועיקר לא מתוך חלילה חוסר התייחסות אמתית מדאיגה בגלל הגילויים שהיו בצעירי הצאן שהם התנהגו בצורה המחפירה והמחללת שם שמיים והאסורה לגמרי בבחינת עשבים שוטים, אלא לבוא מכאן להשליך שחס וחלילה מדובר בנגע בחברה היהודית שחס וחלילה יש משהו נאצי בתוכנו מתפתח, זה דבר מאוד חמוד שיוצא מפיו של מנהיג דגול כזה כיוון שכאמור כאן הבעיה היא לא רק שזה אמת רק אמירת הדברים עלולה להשליך, אלא חס וחלילה נראים הדברים שהם לא מדויקים מבחינה עובדתית ואז אסור שמנהיג כזה יצאו דברים שהם בלתי שקולים. דברים שאין להם את הפרופורציות המתאימות כי אדם כזה צריך להיות שקול ומדוד. מוות וחיים בכל הנהגתו. ולכן, באיזה שהוא שלב, נראים הדברים, שהדברים שהוא אמר לא היו בפרופורציות מתאימות.
אבל יתרה מזאת, הרי אסור להוזיל את השואה. בעוונותינו המרובים אנחנו מוזילים את השואה, לא ישווה ולא ידמה לשואה שום דבר עלי אדמות. ואיננו רואות ואוזננו שומעות איך בחיי היום יום עניינים עדתיים וצבע עור קוראים גזענות, נכון שצריך להילחם נגד שנאת הזר ואפליה אך לא להתבטא במילה גזענות, פירוש הדבר הוא שיש תורה נאצית לקיים גזע טהור ולחסל ולהשמיד גזעים שאינם טהורים. ולכן אסור להשתמש בביטוי כזה שמשמעו אחר. וזה טעות איומה ונוראה. אבל, מעבר לכל, אנחנו נמצאים בערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, עלינו לדעת שאויבנו נקטו ונוקטים במערכות רבות נגדנו, עוד בטרם קום המדינה פוגרומים, עם קום המדינה מלחמות צבאות ערב נגדנו, בד בבד טרור בלתי פוסק שהופך להיות אכזרי מיום ליום שפוקד אותנו וברוך השם בס"ד עם גבורת הלוחמים וגבורת האזרחים אנחנו נושעים מהמאבקים האלה. אבל, בד בבד שארגוני הטרור גם פוגעים בחפים מפשע ע"י טרור אכזרי הרי הם נלחמים במלחמות טילים להשמיד את האזרחים בכל מקום שהם, אבל המערכה היותר איומה והיותר קשה ומסוכנת, שאויבנו רואים שבכל המערכות הם מפסידים, הם פתחו במלחמת כזב אשר מתארת אותנו כנאצים, כאילו כל מה שבאנו כאן הלום לארץ ישראל ישראל אנחנו נאצים. ולכן המערכה הזו היא יותר מסוכנת, ודברי סגן הרמטכ"ל מתדלקים, מנבלי שהתכוון חס ושלום לכך, את המערכת התעמולה הכוזבת הזו שהם אומרים הנה, גדול שבגדולים אצלם מזהה את הדברים האלה. ועוד שהם ממאנים להכיר בזכות קיומנו לחיות בארץ הקודש. מהשואה אנחנו רואים את התקומה של עם ישראל. כלום אותם אנשים שבאו לארץ הקודש ואותם לוחמים, באו לעשות רע לזולת או בשביל לשמור עלינו כדי שנתקיים לא בארץ נכר, אלא במולדת, ארץ מובטחת, שאבותינו היו כאן ובנו כאן בית מקדש והתוותה שפת הקודש, כאן כל הוויה היהודית. גלינו מארצנו בבית ראשון וחזרנו בבית שני ושוב גלינו ומאז מתפללים במשך אלפי שנים לחלום להגיע לכאן, תפילות ומנהגים יום יומיים שמבטאים את הקשר הבלתי פוסק שלנו ונבואת חז"ל שנשוב לארץ. שבנו כבנים לאמא מכורה. ולכן אסור לשחק לידיהם של הכזבנים האלה שהפסידו בכל המערכות רק משום שהם רוצים לנצח ואפילו בצורה שקרית, לגרום לכך ששונאי ישראל ברחבי העולם יפעלו נגדנו. והם מצליחים לגרום לכך שאף האנטישמיים הרדומים מתעוררים נגדנו, ואנשים תמימים בעולם ירחמו עליהם והם לא יודעים שהם מקור האכזריות. ועיננו רואות ולא זר שהתעמולה שלהם מכרסמת בתוכנו, יש ביננו אחים שאינם מכירים בצדקת קיומנו כאן והם מחלחלים שאנחנו כובשים כאן וזה מסוכן לעצם קיומנו ואנחנו בערב זה שנזכור את חללי מערכות ישראל, כל מי שכבר מתחילים להיות להם סדקים בזכות שלנו בארץ בגלל תעמולת הכזב, הוא מחלל את שמם של הגיבורים. כי הם נלחמו למען קיומנו בארץ המובטחת. שאבותינו יצאו ממצרים ממחנה ההשמדה הראשון ביד חזקה ובזרוע נטויה בנסי נסים לו מבלי שעברו בהר סיני כדי לקבל תורה כי אנחנו לא חיים רק חיים גופניים אלא ייעודיים וערכיים, נורמות שכל אומות העולם יכולים ללמוד ולהתפעל מהם להיות אנושיים ובאנו לארץ הקודש לא ככובשים אלא לארץ מובטחת מברית בין הבתרים ואם כן גם אנחנו היום אחרי שחזרנו לארצנו לאחר אלפי שנים ועוד אחרי שואה איומה ונוראה, אנו באנו עם המטען התרבותי שלנו אל ארץ מכורה שיש לנו בה קדושה באופן החיים הערכי והייעודי שלנו, ולכן אסור בשום פנים ואופן לומר דברים שחלילה יכולים להתקשר עם המערכה האנטי יהודית יהדותית שהולכת וגורפת הרבה מאומות העולם.
ומשום כך אחר בקשת המחילה מסגן הרמטכ"ל יש כאן טעות. דברים יצאו מכלל פרופורציה, עליו לדעת שהוא איש ביטחון איננו נביא בשער. נביא בשער מגדיל דברים כדי לזעזע את העם ולהשיב אותם, הוא איש ביטחון וכל מילה שנאמרת אצלו היא לא מנק' ראות של נביא בשער אלא מנק' ראות עובדתית והנחייה על בסיס העובדות כי אנו סומכים עליהם מאוד. ומשום כך הייתה לו מעידה קשה, טעות קשה. אין אנו פוליטיקאים שדורשים חלילה פיטורים וכו', אין אנו דורשים את התנצלותו בשביל להשפילו חס ושלום, אלא אנו מציעים לסגן הרמטכ"ל לומר בשער בת רבים טעיתי בהתבטאות זו, ולא בדבר ההתנצלות שבדבר אלא שדור המחר לא יבין אותו שלא כהלכה. שאויבנו לא ינצלו את דבריו לרעה. זוהי הדרך היהודית יהדותית הלכתית ביחס לדבריו של סגן הרמטכ"ל. וה' יאיר עיננו במאור תורתו שכל דיבורנו יהיו בראיה ערכית אידיאלית ואז ירווח לנו.