בעיתה אחישנה
על הפסוק בישעיהו (ס' כ"ב) "אני ה' בעיתה אחישנה" דרשו חכמים במסכת סנהדרין (דף צ"ח.) "זכו - אחישנה, לא זכו - בעיתה", כלומר - אם יהיו לישראל זכויות הקדוש ברוך הוא יקדים את הגאולה ואם לא, חס ושלום, הגאולה תבוא בזמנה שנקבע לה
איך דרש זה מסתדר עם דברי רבי עקיבא הכל צפוי והרשות נתונה-נמצא העתיד קבוע מראש ולכן לעולם לא יהיה מצב של אחישנה
אנסה לחדד את השאלה בלשון מליצית האם יתכן שבורא עולם יאמר .. הפתעתם אותי עם ישראל ולכן אחיש את הגאולה?
למרות שישנו קשר ישיר עם בעיית הבחירה החופשית בפני עצמה וכמובן גם הוצעו הרבה פתרונים לבעיה זו , לפי דעתי שאלה זו עומדת גם אחרי כל התירוצים והפתרונים לבעיית בחירה החופשית מול " הכל צפוי "
אשמח אם הרב יאמר לי איפה אפשר לעיין ולמצא תשובה בנושא בנוסף לתשובתו
א. שאלה זו אינה שונה מהשאלה על בחירה חופשית והכל צפוי.
ב. וללא קשר לנאמר לעיל, עת הגאולה הוא תהליך, שה' שצופה אחרית מראשית יודע שבסופו תהיה הגאולה, אולם ה' גם קבע תחזית מוקדמת יותר, אם ישראל יזרזו את התהליך ושני המצבים מתוכנתים ע"י ה' וצפויים על ידו.