דילוג לתוכן העיקרי

שבת.

שאלה

לק"י
ברשות הרב שתי שאלות או שאלה ופנייה.
השאלה - מקרה :שבת נכנסה ומתג חימום מים לרחצה('בוילר')נותר במצב הפעלה.למותר לציין הפסד הממון שבפעילותו לאורך השבת כולה וכן באפשרות של נזק עקב הפעילות ללא הפסקה.מעיון ברמב"ם הלכות שבת הבנתי שא"א לעשות דבר וכן שאין מקום והיכר ב'גוי של שבת'.הותרתי המצב על קנו . נא הדרכת הרב לפי דרכו של רבנו.

הפנייה- קראתי בעצב ,כעס של עניין אך גם בתמיהה את הפנייה לרב בעניין מה שאמר הרב מוצפי כי הדרדעים אין להעלותם לתורה ולצרפם למניין בדומה לקראים.
והרי אנו כאן שואלים קוראים ולומדים משכללים את הנהגותינו האישית וההלכתית פותחים רמב"ם בגירסתו של מארי קאפח זצ"ל מתפללים בסידור 'שיח ירושלם' ונהנים רוחנית מעוצה גרעינית ומקורית ,הולכים לצד פסיקות ומנהגי הדרך של עדתנו והנה כאן ועכשיו לאחר תקופות של חרפה הטלת דופי ופחת הנמכת קומה (לשם שמים ומשום'הנעלבין ואינם עולבין..")נשמע בשנות ה2000 שאמצעי הלימוד וכמויות הידע אינספור וחקירת האמת קלה וחשופה לכל דיכפין ויודעים אנשי אמת ותורה כי הדרדעים נושאים סל מלא איכות וידע נקי מסילופי גלות וחולשת דעת ,
עדיין עלינו לספוג זאת
שוב אומר לשני בניי כי דרכם דרך ייחודית ואמת
שוב עליי להביט בעיני חמי (יבדל"א)הספרדי הטעון לעייפה מספרות הקבלה ושלוחותיה- כאילו אני נחות פשרן ומוזר
שוב עליי לחוש נחות בהשוואה לגיסי ה'מקובל' לשמוע 'טובה ' כי התימנים נוהגים כראוי (מתוך מס השפתיים)
שוב עליי או להתווכח עם אשתי או להתעלם ממנהגי בית אביה כי ..הרב מוצפי אמר...כולם שומעים וגם מחרישים -אז אם הרב מוצפי אמר ןאף אחד לא רוצה 'להרגיז' אותו כנראה שדבריו אמת

קטן אנכי חסר וחלקי במעשיי
אולם אין הדבר נשמע ואין קל להניחו וללכת ואי אפשר לומר אחריו שיש להזהר ממחלוקת ולהניח לדעתנו מפני שלום בית..
אולי
לכל הדיון בשו'ת זה אין ערך
כי כשקם רב ודוחה אותנו בריש גלי
אין מענה
כבוד עדתינו ,המארי שלנו והרמב"ם הפוסק לנו
פחות חשוב

לישועתך קיויתי השם.

תשובה

א. מותר לומר לגוי להוריד המתג של דוד חשמל, כי אם יישאר דולק, יש לא רק חשש להפסד ממון גדול, אלא אולי אפילו לספק סיכון.

ב. אשר לתשובת הרה"ג מוצפי שליט"א, כבר כתבתי, שאני מעריך שאינו מכיר היטב את העניין, והוא ניזון מ"בני תורה", מוציאי שם רע, מי לנו גדול ממהרי"ק זצ"ל, וישבו עמו בדין הגאון בעל ציץ אליעזר זצ"ל, הגאון זולטי זצ"ל, הגאון גולדשמידט זצ"ל, הגאון ישראלי זצ"ל, הגאון מרדכי אליהו זצ"ל, שחיבבו ביותר והיה ממוקירו. ויבל"א הגאון הרב אלישיב שליט"א והגאון הרב עובדיה יוסף שליט"א, שהופיע פעמים רבות באזכרות לזכר מהרי"ק זצ"ל ודיבר בשבחו ואמר בפני רבים שהוא מתאווה למות מיתת נשיקה כמו מיתת הצדיק הזה. ועוד.
ויש לגר"ע יוסף שליט"א תשובה שאין לפסול דרדעים. ושמעתי מתלמידי חכמים שמאזינים לרה"ג מוצפי שליט"א תשובות נועזות ומקוריות, תואמות משנת הרמב"ם, כאילו הוא היה דרדעי, כי דרדעי אמתי בימינו חסיד משנת הרמב"ם ותו לא מידי. ובכל כלל יש יוצאים מן הכלל, ואין דנים על הכלל, בגלל היוצאים מן הכלל. ועליך לדעת שהאמת היא חותמו של הקב"ה והיא תנצח במוקדם או במאוחר, ואשרי מי שחושדין בו ואין בו.
וכמו שהיום ב"ה יש כבר נישואין רב עדתיים כמו במשפחתך, יש היום כבר תוצאות חיוביות מנישואין אלו, שבני אדות אשכנז וספרד נחשפים למנהגי תימן המקוריים, הקריאה בתורה והתרגום, ולימוד משנה וגמרא והלכה, ביושר, בהתאם למסורת אבות עתיקת יומין, ומתפעלים ואומרים כל מן דין הבו לנא. ואין לי ספק שעד ימות המשיח, יתגשמו חזונות נביאי ישראל ותרבה הדעת, וחכמת ה' על כל העם, בכל העדות. וחכמי ישראל האמונים על התורה וסודותיה, יורו משפט אמת לעם לאחר שכל דבר ייחקר ויידרש על ידם, ילובן ויבורר, ותצא מפיהם הלכה ברורה כסולת מאוזנת. כי חכמי ישראל הם אבות האומה, ואבות אינם דוחים את בניהם, אלא מקרבים אותם ומחנכים אותם לדרך האמת. לכן על כל אחד להמשיך ולעסוק בתורה יומם ולילה ולהוקיר רבנן, ולנהוג כל אחד לפי מורו ורבו, עד יבוא מורה צדק לכל האומה כולה.