דילוג לתוכן העיקרי

המשך לשאלה באמיתות התורה

שאלה

שלום כבוד הרב,
אתמול שאלתי בדבר האפשרות לדעת שהתורה ניתנה מהשמים, ותשובת הרב הייתה:
"התורה ניתנה מן השמים, ומעמד הר סיני יוכיח, שהרי כל העם אנשים, נשים וטף התכוננו למעמד הזה... וברוח הנבואה ראו כיצד ה' מנבא את משה...שום דת לא הנצרות, ולא איסלם, לא נתהוו בדרך פומבית כזו, אלא סיפורי סיפורים של "נביאיהם", שאיש לא ראה עין בעין.".
רציתי לשאול על זה, הרי העדות היחידה על כך שהתורה ניתנה בקהל כה גדול היא בתורה עצמה. היא זו שמספרת לנו על כך שהיא ניתה ל600000 גברים לבד מנשים וטף.
על מנת לאמת את הכתוב בתורה, יש צורך בעדות חיצונית, נוספת שתתאים לכתוב בתורה.
כלומר, אם אבי היה מספר לי שאביו סיפר לו שאביו סיפר לו שאביו סיפר לו וכו.. וכו... שאכן הוא נכח במעמד כפי שהוא מתואר, והוא זוכר איפה הוא עמד, ומה הוא הרגיש, ואיך נראה משה רבינו ע"ה זאת הייתה עדות חיצונית שמאמתת את הכתוב בתורה. התורה לא יכולה להעיד מאחר והיא קרובה אצל עצמה.

תשובה

שתי תשובות בבר:

א. למאמינים, הרי ב"ה יש לנו קבלה מדור לדור. וקבלה זו כל כך מושרשת ביהדות מזה אלפי שנים. והקבלה היא לא רק עיקר גדול בהלכה ובאמונה, אלא גם בהוויית בני האדם, כי אוי למי שיערער על הספר, אם לא יקבל את הקבלה מדור לדור על הביטויים ומשמעותם.

ואין תא משפחתי בלי קבלה, שהרי אבהות האב היא רק מכח קבלה, שהרי אין נדרשים לבצע בדיקת דנ"א לכל אב.

ב. גם ללא מאמינים, אכן המקור למעמד הר סיני הוא התורה, אבל אין מדובר בתורה שהיא ייחודית רק לחכמים, אלא לכל העם, שהרי משה רבינו תיקן להם לישראל שיקראו בתורה (=התורה הכתובה) בכל שבת בתור,ה כלל עם ישראל, על מעמד הר סיני, ואם חלילה, היה מדובר בבדיה, הרי היו מתקוממים, ולפחות קורח ועדתו היו יוצאים כנגד מעמד הר סיני. ודברי מתנגדים בדרך כלל מוצאים להם ביטוי במקורות שהם חיצוניים לתורה וליהדות.