דילוג לתוכן העיקרי

גדרי מרא דאתרא

שאלה

שלום וברכה
1 ישנו מעשה בגמרא שנשיא ישראל דרש מאחד התנאים לבוא לפניו לסעוד ביום שסובר התנא שזה יום כיפור האם משמע שאין ליחיד שהוא פוסק לפסוק לעצמו אחרת ממא שפסק הנשיא
כי למה לנשיא לכפות את פסקו על פוסק שפסק אחרת אם לא נאמר שאף ברשות היחיד יבטל דעתו מפני דעת המרא דאתרא ?
שאלתי נובעת לאחר ששמעתי את כבוד הרב בענין אם תלמיד שהגיע להוראה רואה לאסור ואלו רב העיר שלו פסק להתיר
ברשות היחיד שלו יאסור וברשות הרבים יתיר כהוראת רב עירו -משמע ברשות היחיד יעשה כשיטתו הפך דעת רב עירו

תשובה

בעניין קידוש החודש, הדין שונה. חיייבים לשמוע לסנהדרין, אפילו הם טועים. כי אם כל אחד ינהג לפי הבנתו, העם יתפלג, זה ינהג יום כיפורים שהוא יום אדיר בימי שנה, ביום זה, וזה ינהג ביום אחר, וכל אחד עם צאן מרעיתו, ואנו אנא באים.