דילוג לתוכן העיקרי

מהלכות סוכה

שאלה

בבקשה תשובה ע"פ הרמב"ם ומארי קאפח.
1. האם מותא לחזק את פלטות העצים (שעליהם מונח הסכך) בחוטי ברזל?
2. האם מותר לחזק את הסכך בחוטי ברזל?
3. האם מותר לסכך על שלד הסוכה העשוי ברזל? או שצריך לשים על הקצוות את פלטות העץ ורק עליהם לסכך?
4. האם יש להקפיד לא לתלות קישוטים על הסכך?
5. אם אני רוצה לשים רצועות בד שיחשב כלבוד ואז אוכל לכסות הדפנות בבד ואפילו שמתנדנד ברוח. כמה יש למדוד מהקרקע עד הרצועה הראשונה? ומהראשונה לשניה ולשלישית או גם לרביעית? בצורה כזו: ------------ ------------ ------------ ------------ האם במדידה אפשר לכלול את הרצועה (אם עוביה לדוגמא 3 ס"מ)
6. אנו גרים בבניין משותף כאשר הסוכה נבנית מתחת לבניין על החול וממש לא נח לישון שם, וגם תמיד נכנסים לסוכה חתולים ונמלים... האם סוכה זו כשרה להרמב"ם? האם אפשר לא לישון בסוכה כזו? האם יש העדפה לשינה בסוכה בלילה ראשון על פני הלילות האחרים?
7. האם הסתמכות על לבוד בדפנות הסוכה, וכן הסתמכות על גוד אסיק וגוד אחיד זה בדיעבד, פחות מהודר, או שזה למהדרין מן המהדרין? האם יש בכלל סוכה מהודרת או לא?
8. האם מותר לשבת בסוכה קודם שיכנס החג (בצהרים) כדי להנות מצילה?
9. מה זה "אני והו (א) הושיעה נא" מדוע חוזרים מס' פעמים על "הושענא" וכו'.? מה מקורם של הפיוטים הללו? וכן ההקפות בחוה"מ ובחג "הושיענו בחגיגת ימים שנים/שלשה וכו"' האם תפילות אלו מצויות ברמב"ם?
תודה וסליחה על האריכות.

תשובה

1. גם לשיטת החזו"א, שמחמיר במעמיד מקבל טמאה, מותר במקרה זה, כי מדובר במעמיד דמעמיד.
2. לשיטת החזו"א - אסור. לפי רבינו - מותר. שהרי בתקווה שאין עליה מעזיבה, והיא כולה נסרים. הכשרה באחד משני האופנים:
א. מנדנד את כל המסמרים.
ב. עוקר נסר ומשאיר נסר. ומסרך ביניהם. ולא דרש רבינו, שהסכך יהיה רוב. אלא אפילו בשווה. כי הנסר המחובר במסמר לא נפסל מלהיות סכך, ורק פיסול של תעשה ולא מן העשוי, רבינו, סוכה, ה, ח. וכבר כתב רבינו, כלים, י, א, שמסמרים שמחזקים את התקרה - אינם מקבלים טומאה.
3. לפי הרמב"ם ולפי השו"ע, או"ח, תבל, יג, מותר. אבל החוששים לשיטת החזו"א, נהגו להניח פלטות קרש עליהם.
4. כל שהוא לנוי אין לחשוש, ומצווה יש בדבר. יש חוששים שהקישוטים לא ישתלשלו מן הסכך למטה מארבעה טפחים.
5. להרחיק פחות משלושה טפחים. דהיינו פחות מ 24 ס"מ. בין הקרקע לרצועה הראשונה. בין הראשונה לשנייה. וכן בין השנייה לשלישית. אם רחבה של הרצועה 3 ס"מ, ניתן לצמצם את המרחקים. כי הגובה המינימלי של הדפון הוא 10 טפחים, שהם 80 ס"מ.