דילוג לתוכן העיקרי

האם לגוי מותר לשמוע שיעור תורה

שאלה

שלום לכבוד הרב,
לפני זמן מסוים ניהלתי דיון עם בחור שאינו שומר תורה ומצוות, והוא שאל אותי שאלה על ביקורת המקרא שלא ידעתי להשיב עליה תשובה מלאה ולכן אמרתי לו שאם הוא איש אמת יבוא איתי פעם אחת להרצאה ובסופה ישאל את הרב.
אני עצמי איני הולך עם כיפה, אך בזמן האחרון התחלתי לפעמים ללכת לשיעורים של כב' הרב זמיר כהן וחשבתי שבסופה נוכל לגשת לרב ולשאול אותו. הבעיה היא ששמעתי שיחה מקוטעת בינו לבין מפקדי (ואיני בטוח בדיוק מה שמעתי) על כך שלא מכירים בו עדין שהוא יהודי (הוא עולה מרוסיה). יש לציין כי לא צוטטתי חלילה לשיחה שהתנהלה בחדר, השיחה התנהלה בחוץ ובמקרה שמעתי רק כמה מילים ממנה. בכל מקרה,
רציתי לשאול האם עלי לשאול אותו משהו בקשר לזה לפני שאני מביא אותו לשיעור? (יש לציין שהיה קשה לי גם ככה לשכנע אותו לבוא איתי...), ואם כן מה ואיך. האם מספיק רק לשאול אותו כבדרך אגב האם הוא עשה ברית? האם עלי לשאול אותו האם עשה בר - מצווה? האם לשאול האם אימו יהודיה? ובכלל - האם לגוי אסור לשמוע שיעור תורה?
תודה רבה לכבוד הרב,
השואל.

תשובה

לפי הרמב"ם, מותר ללמד תורה לגוי נוצרי אך לא לגוי מוסלמי, משום שהמוסלמי מאמין שתורת משה בטלה והוחלפה. לא כן הנוצרי, שמאמין באופן בסיסי בתורת משה, אלא שהוא מאמין בתוספת שנוספה, וכן הוא אמרו על פירושים אליגוריים על התורה, שגורמים לביטול מעשי של מצוות. נראים הדברים שגוי אשר הוא מחובר לעם היהודי, כגון שאביו יהודי ואמו גויה, וממילא הוא גוי, הואיל ועניין הגיור יעלה בצורה זו או אחרת, אפשר ללמדו תורה, אם באמת בודק הוא אפשרות להתגייר גירות אמת.