דילוג לתוכן העיקרי

שאלות הלכתיות

שאלה

שלום כבוד הרב אני ממש מצטער שאני כל פעם שואל הרבה שאלות פשוט יש לי המון שאלות ואני לא יכול להתאפק, ועדיין אני מבקש אם אפשר נשארו עוד איזה הודעה או 2 עם שאלות מלפני בערך שבועיים או שלוש.
תודה רבה
1) כבוד הרב ענה לי שיש להעדיף שאשה תנתח בניתוחים פלסטיים וכד' אשה וגבר ינתח גבר... מה הדין שאין אפשרות? האם מותר לגבר לנתח אשה בניתוח אף וכד' שהרב עובדיה יוסף שליט"א התיר ניתוח כזה? האם אפשר שגבר יעשה לה ניתוח כזה מעיקר הדין? הרב פשוט אמר רק שיש להעדיף אבל לא מה במצב שאין אפשרות או קשה להשיג אשה שתנתח וזה כרוך בהוצאות יותר מרובות או נסיעה ארוכה למקום ששם אפשר שאשה תנתח
2) אשרי אדם מפחד תמיד.. האם צריך להיות כל החיים בפחד? חילוני שרואה את הדבר הזה משגע אותי ואומר לי "איזה מין דרך חיים זו? תורה שאומרת לך להיות כל החיים בפחד? אי אפשר לחיות ככה חיים נורמלים "מה התשובה?
3) האם מותר לשמוע קצת מוזיקה לפני התפילה? והאם מותר לאדם שרגיל לקום כל יום מוקדם בבוקר לרוץ לפני התפילה בשביל ספורט?
4) האם כדי למנוע הפסד מותר לפני התפילה להשכים לפתח חברו?
5) אדם שמהרהר על אשתו הרהורי זימה זה עבירה? רב אחד בעבר אמר לי שלא וזה מותר אומנם לאחר ששמעתי עליו ביקורת מרבנים מסוימים קשה לי לסמוך על דבריו לכן אני שואל עכשיו בשביל לדעת מה האמת... הוא ענה שבעל צריך להתאוות לאשתו ולכן אין בזה איסור... האם זה לא עבירה כלל? שבעל יחשוב הרהורי זימה שהוא עושה עם אשתו דברים פרוצים כמו בא עליה שלא כדרכה וכד'? איך יתכן שמותר לבעל להרהר זאת ככה על אשתו? אין בזה פגם במחשבה?
6) ראיתי איזה רב שרשם תשובה שאדם יכול לעבוד בחלוקת עיתונים חילונית שאין לו פרנסה אחרת ולא חייב להפסיד בשביל זה פרנסתו, האם זה הגיוני? זה ממש להחטיא את הרבים, הוא טען שכיוון שהאיסור דרבנן לא חייב אדם להפסיד פרנסתו בשביל כך שאין אפשרות אחרת... האם זה באמת כך? האם אפילו מותר לאדם לעבוד בהדפסת עיתונים חילונים והפצתם לרבים כאשר מדובר שאין פרנסה אחרת זמן רב כמו חצי שנה או שנה?
7) מה ששאלתי בעבר והרב ענה לי שמותר לאדם לעבוד בקיוסק כאשר הוא לא הבעלים... שאלתי האם אין בעיה שמתי שאדם מביא לי כסף כדי לקחת סיגריות אני אביא לו את הסיגריות? או מתי שהוא רוצה עיתון תועבה חילוני או עיתון לאשה רחמנא לצלן וכד' אין בעיה שאני אמסור לידו זאת לאחר שהוא מביא לי כספו? אני כרגע לא עובד בקיוסק או מעוניין רק שואל כדי ללמוד להמשך החיים
8) האם מותר לאדם לעבוד בחנות קוסמטיקה של נשים? שמעתי שרש"י אומר באיזה מסכת שמי שעובד שמכירת בשמים לנשים רגיל בניאוף... ומה הדין לגבי בית מרקחת שזה גם דברי מרקחת לנשים וגם לגברים? שיש שם גם בשמים לנשים וצבע לשיער לנשים ועוד מוצרי נשים וגם דאודורנטים ושאר דברים שלגברים? אם הרב יכול להתייחס לכל 2 החלקים של השאלה גם לגבי חנות קוסמטיקה של נשים בלבד וגם חנות בית מרקחת
9) האם המוח שייך לגוף כלומר לחומריות של האדם או לנשמה כלומר לרוחניות? כי מצד אחד הוא בשר והוא קשור לגוף וחלק ממנו ומצד שני דרכו אנו חושבים...
תודה רבה...

תשובה

1. כשאין אפשרות לנתח תוך הקפדה על גדר הצניעות, אפשר גם ע"י רופאה לאישה, כשיש הכרח גדול לקיום הניתוח, וכשיש עוד צירופי שיקולים כפי שכתבת.
2. אשרי אדם מפחד תמיד מן החטא. דהיינו שהוא באורחות חייו שקול ונזהר מן העבירה. ואינו מתפתה אחרי יצרו, שמלמדו דרך היתר בטענה שלו לא יקרה. כמו בעבירות תעבורה, אשרי הנהג הזהיר, שמפחד מן העבירה ומן הסכנה. פחד כזה אינו שברון לב, אלא שיקול דעת וריסון עצמי וחכמת חיים. ואשרי האדם שכך הוא נוהג.
3. כן.
4. כן, ומברכו בברכת בוקר טוב.
5. אין בזה איסור, אבל יש בזה חולניות ועם ארציות. וילך מנוח אחרי אשתו, מלמד שעם ארץ היה, כי בעל שהולך אחרי אשתו ומהרהר הרהורי מין, הוא עם ארץ וחולה, שהרי יכול הוא לחיות עמה בקדושה.
6. אמת. כי קושי גדול להתיר הדפסת עיתון חילוני והפצתו, אם אין לאדם מה יאכל כלל (לצערנו, גם עיתון דתי לא נקי, לפחות מלשון הרע והוצאת שם רע). בכ"ז אם אין לו מה יאכל, נלענ"ד להתיר, גדר מסייע בידי עוברי עבירה. 7-8. בשאלות כאלה, כשהאדם אינו עובד בעבודות כאלה, התשובה היא שיתרחק מן הכיעור ומן הדומה לו. ואם הוא כבר עובד, ישאל רב, הלכה למעשה. והרב יברר אצל השואל עניינים שונים, אם יש לו מה יאכל, ואם קיימות אפשרויות למזער את הנזק, ואז הוא יורה לו את ההלכה.
9. המוח בוודאי שהוא גוף, ומוות וחיים תלויים בו, וכן דיני טרפיות כבהמה. שאלתך היא לגבי היותו של המוח מקום משכנה של נפש האדם בחלק השכלי שבה.