דילוג לתוכן העיקרי

פניה לצדיק בקברי צדיקים

שאלה

לכבוד הרב בהמשך לשאלה על פניה לצדיק בקברי צדיקים, שידוע שיש מחלוקת האם מותר לפנות לצדיק עצמו או לא. נניח שהלכה כפוסקים שכן מותר או שאין בזה לכל הפחות איסור. מבלי להכנס לשאלת היתא הפניה למת, האם לפי הרמב"ם יש בכלל ממשות בפניה כזאת? כלומר האם לפי הרמב"ם הצדיק באמת יכול לשמוע את תפילתו של הפונה אליו בעולם האמת ובאמת יכול לעזור לו מעולם האמת? כי הרי לפי הההגיון זה לא ברור. הצדיק כבר נפטר והוא כבר בעולם האמת.... ולמעשה איננו יודעים בדיוק איפה הוא עכשיו, אם הוא בגן עדן, אם הוא חזר בגלגול, ועוד הרבה אפשרויות. ולא ברור כיצד הצדיק שומע את מי שמתפלל בציון שלו.

תשובה

לפי הרמב"ם אין לפנות לצדיק שיתפלל עבורנו, וכל שכן שיושיענו הוא בעצמו. דבר זה אסור באיסור מוחלט. ולכן מיותרות השאלות של שמיעת הצדיק, ואינן הולמות את רמת הדיון. אולם גם לפי הרמב"ם יש והעולים לקברי צדיקים, יוכלו ליצור הכנה נפשית של הכנעה וחשבון נפש אצל המבקרים, בזכות דמויותיהם של אותם צדיקים, ובגלל הרגשת החסרון בלעדיהם, ואז תפילת המבקרים בקברות הצדיקים אל ה', כשהם מתפללים ישרות לה', בכוונת הלב ובהכנעה, שתפילה כזו ראויה להתקבל.